Hey allen.
In het heeft deze schoorsteen invloed op mijn signaal topic ging het op den duur heel erg offtopic over de WaveRunner T55.
Nu wil ik zelf overstappen van digitenne naar satelliet en vind eigenlijk als ik toch al op de schotel over stap, het een kleine moeite en eigenlijkt niet echt veel meer kost om dan wat extra LNB’s te plaatsen voor meer (FTA) ontvangst, toch?
Zoals in de vorige post werd aangegeven door sprietje:
Een T55 geeft 35,7dB versterking bij 12,5GHz.
Een Triax 88 geeft 38,8dB versterking bij 11,7GHz, dit komt overeen met 39,4dB bij 12,5GHz. Dit is dus 3,7dB meer dan een T55.
Ontvangst 10 graden uit het midden van een Triax geeft 1 dB verlies. Dan blijft er nog 3,7-1 =2,7dB winst over voor de Hotbird en de Astra 28,2 t.o.v. een T55. Dat is bijna het dubbele. Voor de Astra 19,2 en 23,5 is het meer dan het dubbele.
Wil je echt een brede ontvangst, dan is een T55 of T90 natuurlijk altijd beter. Bovendien is de stabiliteit van een T55 en een T90 een stuk beter, zeker bij 4 of meer quad-lnb’s. Op een T55 kun je lnb’s nemen met koppen van 60mm. Dat kan bij een Triax 88 bijv. voor de Astra 19,2 en 23,5 niet. Daar moet je smalle lnb’s nemen.
Hierbij moet ik direct wel vertellen, dat de originele discussie natuurlijk over een T78 ging, iets dat ik over het hoofd zag. De T78 heeft echter maar een 37.1 dB versterking bij 11.7 GHz. Het sommetje ken ik dan niet, maar zal bij 12.5 GHz zal het zon’ 38.5 ongeveeer zijn gok ik. Dat is uiteraard nog steeds meer steeds zo’n 2.8 dB verschil. Met de 1 dB voor de offset, zit je dus dan op zo’n 1.8 dB verschil op de buitenste LNB’s.
De Visiosat BISAT G4B lijkt ook interesant, maar kost in NL veels te veel (129E volgens satshopper) en valt per direct af. Ook heeft deze maar een 37 dB versterking.
Al in al geeft dan een T78 wel wat meer versterking voor 4 LNB’s, eigenlijk is hij er gewoon niet voor gemaakt. Als je 5 LNB’s zou willen wordt dt allemaal wel erg crap.
Trouwens, eerlijk is eerlijk, een T55 is natuurlijk maar 55cm breed, terwijl de T88 (en T87) een stuk forcer zijn. Willen we size/ontvangst met elkaar vergelijken moeten we eigenlijk de T90 pakken, welk wel 90 cm groot is maar dan wel ook 39.65 dB @ 12.5 GHz versterking heeft.
Op papier, size voor size is dus de Waverunner gelijkwaardig voor 1 LNB. Als je meer dan 1 LNB hebt is de T90 gewoon beter en de T55 ondanks dat ie kleiner is ook enorm interesant.
Zover over de keuze van de schotel of tenminste, het onderwerp ‘de schotel’.
Ik heb wat foto’s als attachment toegevoegd, Wat dishpointer van mijn mogelijke locatie van de sat vind, een foto van waar ik hem wel zou willen plaatsen (genomen van 1.9m hoogte ongeveer) en een foto vanuit de hoek waar ie naartoe moet gaan kijken. De boom maak ik me niet teveel zorgen over (toch?) paar takken snoeien is geen probleem. Maar ik maak me nogal zorgen om de bevestiging.
Ten eerste zijn het huur woningen, dus zwaar ingrijpende dingen kunnen natuurlijk niet. Verder worden de kozijnen en gevels binnen nu en een jaar vervangen door de woningbouw.
That said, de ‘mooiste’ plek tussen de huizen in, de dikke betonnen tussenmuur heeft een raare ‘super hard hout’ ervoor geschroefd. Omdat ik niet weet wat daar achter zit, weet ik ook niet of ik daar ‘zomaar’ in kan boren voor de ophanging van de schotel. Ook zit het half bij de buren natuurlijk.
De schutting zelf is veeels te slap (en te laag) dus valt af.
De wand zelf is waarschijnlijk niet stabiel genoeg. Wat ik kan zien, is het een metalen voorhang met glazwol vulling erachter. Het metaal is niet zeer dik. Aan de binnenkant van de woning zit hetzelfde soort hard hout als ‘muur’. Opzich zou ik wel helemaal doorheen kunnen boren en een blok hout aan de binnenkant plaatsen als tegenstuk dus zou dan stevig genoeg kunnen zijn.
Tot slot kan ik hem natuurlijk gewoon op het dak zetten met een steun, kabels via de zijkant omlaag laten lopen via een gat naar binnen leiden. Maar daar heb je weer hele hoge ladder nodig die ik niet heb.
Goed, lange post genoeg ‘food for thought’