De komende vijftien jaar is er een investering van 195 miljard euro nodig.
Dat is de uitkomst van een ambtelijk onderzoek naar de kosten van de energietransitie.
Het bedrag van 195 miljard (195.000.000.000) euro zou nog niet eens het slechtste scenario zijn, maar slechts het midden van de financiële bandbreedte die ambtenaren in hun onderzoek schetsen.
Minister Hermans vindt dit geen reden om het zo snel mogelijk energie onafhankelijk worden “on hold” te zetten.
DIt bedrag betekent dat onze energie rekening onbetaalbaar gaat worden en industrie die afhankelijk is van energie gaat verdwijnen.
Dit gaat nog niet eens over de opwekking van energie, maar over het verdeelnet wat door het uitschakelen van de gasleidingen meer elektrische energie moet transporteren.
“Men”(wat magnaten) wil hier naar electriek want daar valt gigantisch veel aan te verdienen en het hoeft niet geïmporteerd te worden. En er wordt volledig stompzinnig overgeschakeld met een volledig ontoereikend netwerk. De burger krijgt en betaalt de problemen.
Het is natuurlijk niet gek of vreemd dat het HEEL veel geld gaat kosten. Of we het als consument zelf moeten betalen is voor mij wel een vraag.
Als je stelt, het Energie vraagstuk is allemaal aan de markt overgelaten dan zijn de winsten van die marktpartijen Netbeheerders en Energieleveranciers naar mijn mening ervoor bedoeld om je bedrijf te laten voortbestaan en om in je bedrijf te investeren opdat je toekomstgericht bezig bent en dus capaciteiten ook kunt vergroten.
Nu lijkt het of er zo maar iemand van ons 195 Miljard moet gaan ophoesten. Dat kan niet als er winst gemaakt wordt.
Je kan hier niet de bedrijven de schuld geven, de schuld ligt bij de politiek waar men plotseling zonder enige kennis en met weinig verstand keuzes maakt …
De liefde voor de wolf staat hier los van, maar, zit op hetzelfde niveau als het te snel stoppen met gas winnen in Groningen, denken voortaan alles met stroom te kunnen doen en dus tegelijkertijd proberen mensen uit de gewone auto en CV installatie en in de elektrische auto en warmtepomp te jagen.
Dat dat niet kon weet al jaren iedereen met technisch inzicht, maar, de politiek, tja…
Het is natuurlijk niet gek of vreemd dat het HEEL veel geld gaat kosten. Of we het als consument zelf moeten betalen is voor mij wel een vraag.
Als je stelt, het Energie vraagstuk is allemaal aan de markt overgelaten dan zijn de winsten van die marktpartijen Netbeheerders en Energieleveranciers naar mijn mening ervoor bedoeld om je bedrijf te laten voortbestaan en om in je bedrijf te investeren opdat je toekomstgericht bezig bent en dus capaciteiten ook kunt vergroten.
Nu lijkt het of er zo maar iemand van ons 195 Miljard moet gaan ophoesten. Dat kan niet als er winst gemaakt wordt.
Dat wisten ze 10 jaar gelden al maar bleven ze allemaal voor zich uit staren.
En dat onderzoek, zinloos, beter was om dat geld alvast in de transitie te stoppen.
En we betalen toch al onderhoud aan het net, wat zeiken ze nou.
10-tallen jaren hebben ze netwerkkosten ontvangen en er niets mee gedaan,
Er zijn in Nederland zo’n 8,4 miljoen huishoudens, daarnaast zijn er ook nog eens zo’n 1 miljoen bedrijfspanden.
Dus samen zo’n 9,4 miljoen panden met een stroom aansluiting.
Per jaar betaald iedereen op dit moment minimaal 462 euro aan netbeheerkosten, dat keer 9,4 miljoen = 4342800000 euro per jaar of wel ruim 4,3 miljard per jaar wat er op dit moment jaarlijks aan kosten wordt betaald voor het in stand houden van het stroomnetwerk. (dit ligt waarschijnlijk hoger want met een zwaardere aansluiting betaal je ook meer)
Kijken we naar een paar jaar terug dan betaalden we in 2020 nog slechts 241euro per jaar aan netbeheerkosten.
In 5 jaar tijd dus bijna een verdubbeling van de kosten.
Ik weet niet hoeveel er zijn die sinds 2020 2 x zoveel zijn gaan verdienen maar denk niet dat het er heel veel zullen zijn.
Dus laat men eerst maar eens uitleggen hoe het komt dat in 5 jaar tijd de kosten al verdubbeld zijn terwijl mijn aansluiting nog steeds precies hetzelfde is zoals die ruim 60 jaar geleden al in de grond is gelegd.