Zonverduistering woensdag 12 augustus

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsverduistering_van_12_augustus_2026

Op 12 augustus 2026 vindt in Nederland de grootste gedeeltelijke zonsverduistering plaats sinds de memorabele verduistering van 11 augustus 1999.

Ik heb in 1999 de totale verduistering in Luxemburg meegemaakt, wat er op het aardoppervlak tijdens de verduistering gebeurt is nog veel indrukwekkender.

https://www.eclipsen.be/

Nog een waarschuwing, kijk niet in de zon zonder goede oogbescherming.

Total Solar Eclipse on Wed, 11 August 1999

destijds in Stuttgart met honderduizenden medemensen samen gezien en na afloop gefeest tot diep in de nacht. Hoeft voor mij niet meer om eerlijk te zijn want zoveel zie je namelijk niet. Ook met dat brilletje ter bescherming van je netvlies.

Ik heb ze hier nog liggen uit 1999, ogen zijn een stuk slechter geworden, en ik loop met een stok, zal het daar van gekomen zijn ?

Stelde niets voor hier

Hier eigenlijk van ‘tzelfde , een beetje grijsachtig-wordend , en da’ was’t !!

Heb ik iets gemist?

Alle Druïden van Limburg stonden weer voor gek met een bokkenrijders pilsje en zo’n brilletje naar het firmament te turen. Terwijl de zakkenrollers uit Italië gouden tijden ervoeren.

Hier in Spanje had ik 98% verduistering. Dat lijkt heel wat maar als het geleidelijk aan gaat stelt het nog niets voor. Hetzelfde dan het een gewone avond is ongeveer een half uur voor zonsondergang. Het meest waardeloze was dat de zonsverduistering aan het eind van de avond was. Hier in Spanje bij ons om 20:32uur terwijl het normaal om 21:10 bijna donker is. Het werd na de zonsverduistering dan ook nauwelijks weer lichter. Ik heb eerdere zonsverduisteringen meegemaakt en die waren volgens mij midden op de dag. Dan maakt het wel indruk zelfs bij een iets mindere verduistering. Ben blij dat ik er geen lange reis voor gemaakt heb en niet ben afgezet met de aankoop van zo’n brilletje.

Nee hoor :kissing_face_with_closed_eyes:

Deze is wel heel mooi :partying_face: Bron: VRT.be

1 like

Na de gedeeltelijke zonsverduistering van 12 augustus zijn er zeker achttien patiënten geregistreerd met schade aan het netvlies door het kijken in de zon. Volgens het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) gaat het om vijf kinderen en dertien volwassenen.

1 like

Sommige zijn zo dom of vergeetachtig … :face_with_raised_eyebrow:

Ja ik wilde niet lachen maar toch doe ik dat ook omdat ik zelf als 6 jarige in de tuin thuis naar de zon was aan het kijken, mijn moeder zag me en heeft me onmiddellijk “beleerd”.