Zendmast brand Engeland

Dinsdag 10 augustus is brand uitgebroken in zendgebouw en 315 meter hoge ronde buismast van de North Yorkshire zendmast Bilsdale. De brand is geblust maar er is twijfel over de sterkte van de mast en het terrein rond de mast is beveiligd.

Digitale ether TV, DAB en FM radiozenders zijn uitgevallen en blijven dat voor onbepaalde tijd.

Het aantal getroffen huishoudens loopt tegen een miljoen.

https://www.bbc.com/news/uk-england-tees-58169501

Zoals ik in een Engels forum kon lezen zal een noodmast echt de hoogte van de huidige moeten evenaren om over omliggende heuvels te reiken.

Dan zou het om dit station gaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bilsdale_transmitting_station

Beelden doen denken aan de brand in Smilde.

Een Engelse forum vriend berichtte mij al; We have our own Hoogersmilde. Ja het is die zender uit 1969. Opvallend vind ik echter wel de grote brand in het zendergebouw. Het lijkt wel alsof die zich heeft verpreid naar de mast?

1 like

Wappies in actie of een ongeluk?

Dat is de grote vraag maar ik meen gelezen te hebben dat er iemand aan het werk was. Er is niemand gewond geraakt overigens.

Een wappie aan het werk..?:grin:

Het is en blijft speculatie, maar zelfs een muis op het verkeerde plekje op het verkeerde moment kan al brand veroorzaken.

Wat is een wappie?

Ik heb het even opgezocht.

Wappie is een pejoratief begrip dat ontstaan is in het Nederlands taalgebruik in de jaren negentig van de twintigste eeuw. Het geeft een zonderlinge geestesgesteldheid aan waarbij men de weg kwijt is geraakt, of een zonderling persoon, een dwaalgeest of ‘gekkie’.

Wappie - Wikipedia

https://nl.wikipedia.org › wiki › Wappie

Je hebt ze in alle varianten, van platte aarde tot chips voor de gekste dingen in vaccins…

21 minuten geleden, ceesv zei:

Ik heb het even opgezocht.

Wappie is een pejoratief begrip dat ontstaan is in het Nederlands taalgebruik in de jaren negentig van de twintigste eeuw. Het geeft een zonderlinge geestesgesteldheid aan waarbij men de weg kwijt is geraakt, of een zonderling persoon, een dwaalgeest of ‘gekkie’.

Wappie - Wikipedia

https://nl.wikipedia.org › wiki › Wappie

Ahh…dat soort figuren ken ik er wel een paar van.

Ene Willem Engel (Achternaam is echt, geen scherts.) is de Rattenvanger van Hamelen voor veel wappies

Terug naar de rokende schoorsteen.

Ze zullen het daar de komende tijd moeten doen met een rookwolken decoder.

Vraag mij af of satelliet ontvangst daar een opleving gaat krijgen.

Je hebt naar ik begrepen heb in Nederland 5 a 10 rattenvangers die discipelen vangen en voor de ellende zorgen met hun rotzooi.

Lou de palingboer, die in de jaren 50 van de vorige eeuw beweerde dat hij Got was, had toen al ondanks de beperkte berichtgeving een 600 vaste aanhangers plus invloed op een groot aantal anderen. Had hij nu geleefd dan had hij via faecesboek en twister ongetwijfeld een groot aantal duizend aanhangers gehad.

1 minuut geleden, ceesv zei:

Terug naar de rokende schoorsteen.

Ze zullen het daar de komende tijd moeten doen met een rookwolken decoder.

Vraag mij af of satelliet ontvangst daar een opleving gaat krijgen.

Als de mast moet worden vervangen zou dat mogelijk zijn. Maar het zal een kleine groep zijn, vermoed ik.

Ib het geval van Hoogersmilde was het in eerste instantie de mast. Daar begon de brand. Van bovenaf.

In het geval van Bilsdale lijkt de brand dus beneden te zijn begonnen.

Gistermiddag heeft zenderbeheerder Arqiva de steunzender locatie Eston Nab in de lucht gebracht met vervangende kanalen.

Ik lees ook nieuwe cijfers; De zender bedient 500.000 huishoudens waarvan 200.000 de DVB-T(2) als hoofd TV ontvangst gebruiken. Deze zendmast bedient dus 2 keer het aantal betalende gebruikers van Digitenne in heel Nederland.

aantal huishoudens en aantal gebruikers, dat kan een behoorlijk verschil maken.

het woord wappies mag men niet meer zo ongenuanceerd gebruiken las ik recent in de krant!

maar zomaar een verdenking opstellen en publiceren zonder nader onderzoek, DAT KAN ECHT NIET.

16 uren geleden, Eduard07 zei:

Ib het geval van Hoogersmilde was het in eerste instantie de mast. Daar begon de brand. Van bovenaf.

In het geval van Bilsdale lijkt de brand dus beneden te zijn begonnen.

Denk ik ook. Er is geschreven dat er geen aanwijzingen zijn van brandstichting maar het onderzoek met o.a. drones is nog in volle gang.

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

aantal huishoudens en aantal gebruikers, dat kan een behoorlijk verschil maken.

het woord wappies mag men niet meer zo ongenuanceerd gebruiken las ik recent in de krant!

maar zomaar een verdenking opstellen en publiceren zonder nader onderzoek, DAT KAN ECHT NIET.

Welke krant ?