Simpel! Ze willen het verkeer op het netwerk beperken door niet gecertificeerde apparatuur van de infrastructuur te weren. Is ook van de zotte dat iedereen op het bedrijfsnetwerk zit te chatten, streamen etc. Hier in NL kun je op betrappen ervan direct ontslagen worden. En naar mijn idee terecht. Snap als senior ook niet waarom iedereen met de ogen vastgeplakt zitten aan hun mobieltje. Dik leedvermaak als zo’n puber met de telefoon voor zijn snufferd op zijn platte bek gaat. Maar dat terzijde
AP isolation zet men aan op bijvoorbeeld een gast netwerk, waar verschillende mensen op inloggen en waar je niet wil dat ze mekaar kunnen zien. En dat lijkt me toch ook logisch want anders kan je buurman die toevallig ook op hetzelfde netwerk zit besluiten jou apparaten te benaderen en als jij toevallig niet helemaal bijgewerkt bent qua beveiliging jou apparaat hacken.
Op zich heeft AP isolation geen invloed op streaming. Maar ik weet niet hoe die chromecasts werken.. Als je om die te bedienen je smartphone en die chromecasts in hetzelfde LAN moeten zitten ja dan zien we mekaar niet meer natuurlijk.
Maar ik zou dit oplossen door een GL.inet travelroutertje te kopen en die als NAT router met dat WIFI netwerk te laten verbinden en je eigen apparaten naar die router, dan ben jij altijd veilig. Kan niemand anders er bij want besef ook mensen van dat bedrijf kunnen nu in jou netwerk en apparaten gaan rondneuzen.
AP Isolation is i.d.d. niet bedoeld om streamen te blokken, daar zijn andere methodes voor. Maar wat het woord eigenlijk al in zich heeft, het isoleert clients van elkaar op een eenzelfde wireless netwerk (SSID).
Bij een goed ingerichte publieke open Wifi, zou dit standaard aan moeten staan.
Reden is, dat we hackers geen open deur willen geven om even je mobile device leeg te snoepen.
Wat benoemt, zit eerder in het vlak van afzonderlijke VLAN’s. Dat is ook een soort van isolatie, maar dan meer in zijn eigen subnet.
Best practice, is om je privé netwerk gescheiden te houden van de wildgroei aan IoT devices die het ‘internet op moeten’.
En 85% van die onbekende devices .. doen aan ‘CALLING HOME’ … en als ze dat gedaan hebben, dan begint pas echt de ellende … lekker meekijken naar je videocams die op en om je huis zitten … of je home automation even gaan ‘bekijken’ .. noem het maar op.
Maar als dit soort devices op hun eigen VLAN zitten, dan is de kans klein dat een ‘CALLING HOME’ een uitslaande brand gaat worden in je netwerk.