Omdat ergens in de komende maanden onze TivuSat kaart zal worden uitgeschakeld, wil ik een multistream ontvanger kopen, om daarmee de Italiaanse zenders (en ook maar gelijk de Franse zenders) via multistream te ontvangen.
Maar ik ben niet erg op de hoogte met dit soort ontvangers, dus overzie niet welke ontvangers precies aan mijn behoeften zouden voldoen.
Punten die voor mij (ons) belangrijk zijn:
in ieder geval twee tuners, voor tegelijkertijd kijken en opnemen van verschillende zenders.
gedecodeerd opnemen (of doen ze dat inmiddels allemaal?)
Op dit moment hebben wij canaldigitaal kaartje, en TivuSat CI module. Wellicht is het handig om weer zowel een card-slot, als een CI+ slot te hebben, voor de toekomst?
Multistream ontvangst is een must.
blindscan mogelijkheid. Is ook blindscan voor multistream handig? Of verandert bij die zenders maar weinig?
aparte audio uitgang: tulpstekkers of jackplug (voor directe aansluiting op audioversterker)
ook een extra DVB-T2 tuner (HEVC/H.265) zou handig zijn, voor ontvangst van de FTA digitenne zenders
niet al te langzame zapper.
Prettige afstandsbediening.
Andere punten van aandacht, of zaken die ik mij afvraag:
10. maakt het uit of je een interne harde schijf gebruikt, of een externe? Kan opnemen ook met een gewone externe USB-stick of iets dergelijks? (en levert de ontvanger dan genoeg 5 Volt-vermogen via de USB aansluiting?)
11. Is een DVB-S2X-tuner ook al nodig? Of is dat alleen voor de (verre) toekomst? (We hebben nu ook geen UHD TV of zo.)
12. Ik lees soms iets over zenders met een lage SR (symbol rate). Gaat dat ook over TVzenders? Is er veel verschil tussen ontvangers, of die dat aankunnen of niet?
13. Is er veel verschil in gebruiksgemak tussen verschillende ontvangers?
Ik kom allerlei multistream ontvangers tegen op het forum: Octagon, VU+, Edision, zgemma, Gigablue, OpenBox, etc…, maar ik heb geen idee van de verschillen.
Welke ontvanger(s) zouden jullie aanbevelen? En wat kunnen jullie zeggen over mijn bovengenoemde punten, in relatie tot sommige ontvangers?
Ik heb een octagon sf8008 v3 supreme twin met 2 sat tuners en interne opslag . Er is ook een versie met 1x sat en 1x dvb- c /t2. De blindscan werkt ook. En de multi stream zenders op 5w , 16e 23,5e en 39e geven hier beeld. Ik gebruik spdif voor audio naar versterker. Zit geen tulp aansluiting op. De afstandsbediening is niet zo degelijk als bijvoorbeeld VU+.
De **Uclan Ustym 4K pro is vrijwel identiek. Ik heb begrepen dat er net iets nieuwere drivers in zitten. Bij openpli gebruiken ze dan ook deze drivers voor de Testbuild Scarthgap.
Ik gebruik de ontvanger naast KPN glasvezel. Dus voor de hobby erbij.
Persoonlijk vind ik het een fijne ontvanger. De wifi werkt goed, maar ik heb hem toch bekabeld aangesloten. Ook erg handig is de multiboot. 4 verschillende images en een backup image op 1 ontvanger!! Je kunt dus er rustig op experimenteren.
Openpli heeft geen mogelijkheid om een image backup te maken. Door te starten vanuit een ander slot met bijvoorbeeld openatv kun je met openatv toch een image backup maken van een ander slot waar bijvoorbeeld openli op staat.
Omdat ik toch kpn heb is digitenne voor mij niet interessant. Je kunt ook de streams van regionale zenders in de lijst zetten als alternatief. Ook heb ik onder 2 toetsen de webcams geprogrammeerd, zodat je met 1 knop direct naar de camers kan schakelen. Er is vast nog veel meer over te zeggen, maar dit is wat ik op dit moment het meeste gebruik.
Het is vakantie tijd. Ik denk dat je geduld moet hebben voor meer reacties. Blijkbaar is de sf8008 doorontwikkeld. Kloon is volgens mij niet het juiste woord.
Opmerking alleen beeld bij 4.2.0 feeds niet bij 4.2.2
Kan en ga je ook 9°E ontvangen? Want qua Italiaanse zenders biedt 5°W niet alle zenders die je nu via Tivúsat hebt. Wel veel van Rai, maar niet de commerciële van bijv. Mediaset.
En voor een aantal zenders zal je T2-MI moeten kunnen ontvangen of configureren:
Rai Radio 2 Visual
Rai Scuola
Rai 4 in HD
Rai Storia
Rai Premium in HD
San Marino RTV
Rai 4k