Water wordt duurder

Vandaag hoorde ik op het journaal dat het water duurder gaat worden; om mij heen hoorde ik domme opmerkingen zoals:“Dat komt omdat er zoveel buitenlanders zijn bijgekomen”; Nou, Dat klopt dus helemaal niet, de oorzaak ligt aan de tegenwoordige Nederlandse regering. Waarom kon het vroeger wel gratis? Ik ben opgegroeid in Amsterdam en op bijna iedere hoek van de straat stond er een gietijzeren fonteintje, dat water stroomde continu!, dag en nacht, veel of weinig mensen, of gewoon helemaal niemand, dat fonteintje stroomde dag en nacht een halve meter water de lucht in.

Waarom kon de oude regering het wel gratis aanbieden en de tegenwoordige regering het zo duur maken?

Dit is een retorische vraag om dat ik het antwoord al weet: het zijn tegenwoordig ongeschoolde sukkels.

Het antwoord op al je vragen.

Klik!

1 like

Gewoon progressief maken zoals ze in Spanje doen. De meterstand wordt elke 2 maanden opgenomen en over die periode betaal je allereerst je vastrecht voor het onderhoud van de waterlevering. Dat is ongeveer €14,- . Dan krijg je een blokkentarief.

De eerste 9 kuub in de 2 maanden kost ongeveer €0,60. Dit is gesubsidieerd tarief niet kostendekkend dus.

Het volgende blok in tussen de 10 en 27 kuub. Hiervoor betaal je €1,65

Het volgende blok is tussen de 28 en 80 kuub en kost €2,15

Water wordt belast met 10% BTW.

Ze zijn in Spanje nu bezig de watermeter ook digitaal uitleesbaar te maken net zoals de slimme elektriciteitsmeter.

1 like

De domme ongeschoolde sukkel ben jij blijkbaar. Als jij er meer dan 1,5 miljoen mensen bij haalt die hier niet horen te zijn, tja die hebben ook water nodig… Kortom dat was wel degelijk een valide argument.! Maar uiteraard is er nog een lange lijst met redenen die ik niet allemaal ga opnoemen waarom het water verbruik omhoog gaat, maar het heeft niks te maken met droogte want die hadden we xx jaar geleden ook al. Maar bijv. het gebruik van drinkwater door grote datacenters die er steeds meer bij komen is wel een reden. Alles door onze overheid wordt met opzet duurder gemaakt om hun ideologische bullshit na te streven. Maar dat leidt er wel toe dat het zuiveren van water ook automatisch duurder wordt. En als je dan ineens linkse vrouwtjes neerzet bij al de waterschappen die ons watermanagement moeten doen krijg je ook hele rare situaties dat bijv. het grondwater in bepaalde gebieden extra laag of juist hoog wordt gepompt om boeren en telers weg te pesten. Of tientallen sluizen die expres dicht worden gehouden om waterstanden nog hoger te maken en dan in de media roepen, kijk “klimaatverandering” terwijl ze het zelf doen. Al dat soort gein leidt er toe dat de simpelste dingen problemen gaan geven. En niet te vergeten, water wordt als nieuw verdien model gezien, ze willen juist duurder maken zodat we ons scheel gaan betalen. De belasting op water is al enorm gestegen. Ze zijn bezig om je brein te kneden en voor te bereiden door op TV en in die corrupte schijt media filmpjes zoals “douchebag” te laten zien, je mag zogenaamd niet meer lang douchen, want dan doe je volgens hun de hele maatschappij onrecht aan. We moeten heeel zuinig zijn met water, we hebben echt niet genoeg hoor… pfff je moet er bijna om lachen.

Het is soortgelijk aan de verpakking en vuilverwerkers maffia, ook zo’n bedacht verdienmodel. Plastic is slecht voor de natuur en je lichaam en overal zit tegenwoordig PFAS in, ondertussen wordt steeds meer voedsel in plastic verpakt (plastic doppen op je vla?) ipv kartonnen verpakkingen of glas. Dan doen ze net alsof het beter is voor het milieu terwijl het in werkelijkheid om winst draait want laten ze heel toevallig nou ook eigenaar zijn of aandelen hebben in bedrijven die plastic flessen of afval verwerken. Ons wordt wijs gemaakt om afval te moeten scheiden, we betalen per gebracht zakje naar allerlei ondergrondse containers met pasjes en allerlei controles, camera’s, boa’s en hoge boetes en andere flauwekul. Terwijl ze uiteindelijk 9/10 dingen alsnog bij elkaar donderen en verbranden. Ons wijs maken dat we een afval en mentaliteitsprobleem hebben terwijl ze zelf treinen vol met afval importeren uit andere landen om hier de verbrandingsovens maar gaande te houden en onze lucht verder te vervuilen met onder andere PFAS.

Nogmaals het draait maar om 1 ding: VERDIENMODEL.!

En Sprietje geeft idd precies aan wat het linkse tuig in gedachten heeft.

Heb ik effe geluk dat onze flat hiero geen watermeters per appartement kent… :rofl:

Ik douche zo lang als ik wil maar eigenlijk is dat geen eens 5 minuten :thinking:

Het verdienmodel is water in een flesje, met of zonder smaak en zoet middeltjes.

Dat zit allemaal in de service kosten, ook tuin sproeien. Een gezin met 4 of 5 personen gebruikt aanzienlijk veel meer water, en daar betaal je aan mee.

1 like

in belgie wordt ook alles duurder hoe minder we verbruiken want anders halen ze de miljoenenwinsten niet meer om CEO’s te betalen en politici die in beheerraad zitten.

“De domme ongeschoolde sukkel ben jij blijkbaar. Als jij er meer dan 1,5 miljoen mensen bij haalt die hier niet horen te zijn, tja die hebben ook water nodig… Kortom dat was wel degelijk een valide argument.!”

Is géén valide argument! Dat water stroomde dag en nacht!, wèl of géén mens in de buurt!

Bijna een filosofisch standpunt @D-box respect

Als je die hele horeca en hotel werelden, venture parks en boot wellustelingen erbij neemt gebruiken die ook allemaal water. Over de illegale B&B 's maar gezwegen.

In andere tijden was water zo vies en slecht dat men liever bier dronk :rofl:

Ik zou zeggen, doe wat ze in de Spaanse regio Murcia doen waar ik woon.

De Spaanse regio Murcia is wereldwijd koploper in efficiënt waterbeheer en waterhergebruik. Door de extreme droogte en haar status als de ‘moestuin van Europa’ heeft de regio noodgedwongen een revolutionair circulair watersysteem ontwikkeld. De belangrijkste pijlers van dit succes zijn: Extreem hoog hergebruik: Murcia zuivert en hergebruikt maar liefst 98% van haar stedelijke afvalwater. Dit is het hoogste percentage in Europa en een wereldwijd record. Ter vergelijking: het Europese gemiddelde ligt onder de 5%. Circulaire landbouw: Het gezuiverde afvalwater wordt direct ingezet in de intensieve landbouw. Ongeveer 15% van de totale watervraag van de agrarische sector wordt gedekt door dit gerecyclede water. Het rioolwater van steden ondergaat in zo’n 100 zuiveringsinstallaties een geavanceerde drievoudige filtering (inclusief UV-desinfectie). Hierdoor is het volledig veilig voor de irrigatie van gewassen. Honderden kilometers aan buizen: Via een enorm, ondergronds netwerk van dikke transportleidingen en buffersystemen wordt het water direct naar de landbouwcoöperaties gepompt.

Hightech precisie-irrigatie: De regio maakt op grote schaal gebruik van computergestuurde druppelirrigatie, bodemsensoren en kunstmatige intelligentie (zoals het Regen-IA-project) om exact te bepalen hoeveel water een plant nodig heeft. Dit voorkomt verspilling en verdamping zoals in Nederland waar de boeren waterverslindende beregeningsinstallaties gebruiken.

Alternatieve waterbronnen: Naast hergebruik leunt de regio zwaar op geavanceerde zonne-energie gestuurde ontziltingsinstallaties om zeewater drinkbaar te maken.

Ook hebben boeren in Spanje grote waterbekkens op hun land.

Deze opvallende, vaak met plastic beklede waterbekkens worden in het Spaans een balsa de agua genoemd. Ze vormen een essentieel onderdeel van de Spaanse landbouw om te kunnen overleven in een klimaat dat steeds extremer en droger wordt.

Waarom hebben boeren deze bekkens?

Buffer tegen droogte: Spanje kampt met structurele waterschaarste en onregelmatige neerslag. Een eigen bekken garandeert dat een boer ook tijdens hete zomermaanden zijn gewassen kan irrigeren. Opvang van winterregen: In de winter en het voorjaar valt er soms in korte tijd veel neerslag. Boeren vangen dit water op om het te bewaren voor de droge periodes. Goedkope stroomuren benutten: Het oppompen van grondwater of het distribueren van water kost veel elektriciteit. Boeren pompen het water vaak 's nachts naar het bekken wanneer de stroomtarieven laag zijn. Overdag stroomt het water dan via natuurlijke zwaartekracht of goedkope druk naar de akkers.

2 likes

Nee dat water moet eerst gezuiverd worden. Dat kost geld en bovendien moet je er voldoende capaciteit voor hebben.

@Codx

Aha! Op die manier; persoonlijk vind ik niet dat de buitenlanders daar de schuld van hebben; je kan de buitenlanders immers ook de schuld niet geven omtrent het stikstofprobleem, sommige mensen hebben die mening namelijk wel, die zeggen dat het komt omdat de buitenlanders al onze zuurstof inademen en dat hun koolstofdioxide de oorzaak is van het stikstofprobleem.

Nou, straks mogen die mensen ook niet eens meer ademen.

Op dit soort krankzinnige argumentaties ga ik nooit in.

Vroeger zochten laboratoria van drinkwaterbedrijven alleen naar een select aantal bekende stoffen waarvan men wist dat ze schadelijk waren zoals zware metalen of specifieke bacteriën. Tegenwoordig maken drinkwaterbedrijven gebruik van geavanceerde Early Warning-meetnetten en screeningstechnieken. Hiermee kunnen laboratoria duizenden stoffen in het water waarnemen, zelfs in microscopisch kleine hoeveelheden (zoals nanogrammen per liter). Al die verkeerde stoffen moeten gezuiverd worden en dat kost geld.

Nee dat is niet waar, ook vroeger kostte gezuiverd water geld. Je hebt hier ook palen staan waar je een gratis flesje water kan tappen, maar toch moeten we steeds meer betalen voor thuis water verbruik.

Nogmaals hoe meer mensen er bij komen hoe meer water er gezuiverd moet worden, hoe meer capaciteit je nodig hebt in de vorm van extra zuiveringsinstallaties en die zijn niet gratis helaas en extra leidingnet trouwens ook niet. En dan zou je kunnen zeggen, maar dan betalen er toch ook meer mensen aan het waterleidingsbedrijf. Maar het probleem is, die groep betaald niks, die krijgen alles gratis, en de rest van de samenleving betaald voor hun. Zie je waar het spaak loopt?

Ik vraag mij af of dat klopt om 3 redenen, enerzijds worden datacentra
geplaatst op plekken waar veel (koel)oppervlaktewater is (IJselmeer, Oostzee
en grote rivieren) anderzijds is het volgens de NEN1006 niet toegestaan
om met drinkwater te koelen, dat is immers watermisbruik ook omdat na
het koelen het water in het riool verdwijnt.
Daarnaast zou het ook peperduur zijn om met drinkwater te koelen.

1 like

Ehhhh nee. Dat gold slechts voor de eerste fonteintjes. Vanaf de jaren 20 werden deze vervangen door happertjes met een drukknop.

Ehhhh, alweer nee. Wij wonen in een rivierdelta, niet in een kurkdroge Spaanse woestijn (op het noorden van Spanje na).

Nou @Psychosammie ik heb tot 1963 in Amsterdam gewoond dus ik heb het zelf meegemaakt; Ik weet niet of je jouw info van Google hebt gehaald, maar als dat zo is zit Google hartstikke fout.

In het Amsterdamse bos had je wel drinkfonteintjes die permanent water gaven.

Klik.

Niet echt aan te raden, legionella, bacteriën, vieze mannen, de vieze man - Zoeken Video's

de bon bon is niet meer een privilege van de bevoorrechte bovenlaag

Ja Psychosammie, ook in Nederland hebben we een watertekort dus moet er water bespaart worden