Mag ik even mijn zéér bescheiden mening kwijt???
De kabelmaatschappijen hebben zowat dertig jaar geleden geïnvesteerd in het huidig kabelnet. Niet vergeten dat het toen nog “overheidsbedrijven” of “staatsbedrijven” waren (en politiek geïnspireerd).
En naar wààr gaan de inkomsten nu nog altijd: naar de kabelmaatschappijen zelf natuurlijk om hun personeel te betalen maar eveneens naar de intercommunales en gemeenten die van de koek mogen delen.
Ik heb alleen het vermoeden dat er bepaalde garanties werden ingebouwd toen bvb VTM werd opgestart… Zij mochten wel op de kabel maar niet via aardse antenne (opgelegde voorwaarde?)…
Wanneer boerke Jan vandaag vraagt om een kabelaansluiting te mogen bekomen voor zijn woning die op 100m van de straat ligt, dan mag hij zelf voor de (enorm hoge) kosten opdraaien… Komt er echter een nieuwe verkaveling voor een vijftigtal woningen op 400m van de straat, dan zal de kabelmaatschappij er als de kippen bij zijn om deze woningen van een aansluitmogelijkheid te voorzien: zij strikken immers 50 nieuwe klanten… levenslang!
Levenslang, want in vlaanderen blijven wij gegijzeld!
Onlangs werd de kabel overgenomen door Telenet. Denken jullie dat voor die astronomische bedragen die Telenet neergeteld heeft er geen (politieke) garanties werden ingebouwd???
Iedereen weet toch, als wanneer de belangrijkste vlaamse zenders op satelliet zouden komen, en ik heb het over VRT, Canvas/Ketnet, VTM, Kanal2 en VT4… iedereen voor de schotel zou kiezen en de kabel zou buitenkieperen!!!
Deze “ramp” zullen onze politici niet toelaten!
Want dan verliezen alle intercommunales en gemeentes hun deel van de koek want sinds meer dan 30 jaar komt dat JAARLIJKS zoetjes binnen, en komen er een paar duizend werknemers op straat te staan…
En Telenet zal zeker harde garanties geëist hebben want tijdens de overnamegesprekken was er ook al sprake van “Oxygen”… een doorn in hun oog en levensgrote bedreiging.
Niemand weet wat er precies achter de schermen gebeurd en welke afspraken er werden gemaakt maar ik ben er van overtuigd er niet ver naast te zitten!
Al onze vlaamse zenders op satelliet?