Travel Vision R6 uitricht probleem

Mag ik eens een vraag over jullie, Travel vision R6 schotelantenne’s, stellen aub ?

Ik had graag van jou willen weten of jullie R6 ook zoveel volledige toertjes draaid (14 stuks) vooraleer hij eindelijk uitricht op de (eender welke) gevraagde satelliet ?

Wat heb ik reeds geprobeerd: - Firmware is up to date ! - LNB is nieuw, en trouwens meerdere geprobeerd - LNB skew is juist gezet - Heb vrij zicht - En bij het laatste toertje, stopt die eindelijk in de richting van de gevraagde sateliet en stelt hij zich fijn om dan perfect 100% signaal en kwaliteit te geven - GPS ontvangst is stabiel en ok vooraleer ik het zoeken start.

Ik versta maar niet waarom de schotel op de meest onmogelijke (en meestal veel te hoge) elevaties en azimuth zoek, terwijl hij GPS data ontvangt zodat hij precies weet waar de schotel zich bevind en waar de gevraagde satelliet zich bevind !!!???

Wat is jullie ervaring hiermee ?

LET WEL enkel het R6 model aub !

Bedankt alvast voor jullie antwoorden,

Johnny.

Dit zegt de gebruiksaanwijzing:

Wij raden u aan te wachten met het selecteren van de gewenste satelliet totdat het systeem de GPS-locatie heeft bepaald.

De tijd die nodig is voor het bepalen van de GPS-locatie bedraagt ongeveer 1 minuut (zie ook de volgende opmerking).

Nadat de juiste GPS-locatie is bepaald, kan het systeem de satelliet sneller vinden. Dit biedt ook
de mogelijkheid om de juiste LNB in te stellen, zodat een optimale ontvangst wordt gegarandeerd.
De juiste positie van de LNB wordt voor elke satelliet op het display weergegeven; deze kan per geselecteerde satelliet verschillen.
Wanneer de GPS-locatie (nog) niet is gevonden, is deze positie standaard 0.
Opmerking:
Bij een zwak GPS-signaal is het mogelijk dat de locatie niet kan worden bepaald; in dat geval kan het systeem normaal worden gebruikt. Het vinden van de satelliet duurt dan echter langer en de optimale positie van de LNB wordt niet aangegeven.

Als het GPS-signaal tijdens het zoeken naar de satelliet verbetert, past het systeem zich automatisch aan

Hoi Ceesv,

Ja, ik ben hiervan op de hoogte, lees maar in mijn post.

GPS signaal is ok en stabiel en skew is ingesteld zoals aangegeven op het display.

Dus dat moet goed zijn, wat er gebeurt met het GPS signaal tijdens het ronddraaien, dat kan ik niet opvolgen want dan staat er andere tekst zoals “zoeken naar Astra 1 satelliet” ofzoiets in het display…

Toch bedankt voor het mee nadenken en je bericht !

Zonnige groeten,

Johnny.

P.S. heb nu juist van iemand met dezelfde schotel een R6 dus, dat die maximum 2 rondjes draaid en dan al fijn stelt…!

Het lijkt mij dat om 1 of andere reden, er bij mij GEEN rekening wordt gehouden met de GPS data die ontvangen is…en de schotel dan zomaar wat blind begint te zoeken !?

Had ik maar een schema of meer documentatie over hoe het systeem echt in ze’n werk gaat, maar je vind daar niets over terug, is volledig afgeschermd door Travel Vision zelf pfff

Je kan ook nog in deze richting zoeken:

Probleemoplossing en veelgestelde vragen
Moet het systeem waterpas worden opgesteld?

Het systeem hoeft niet precies waterpas te staan om de satelliet te kunnen lokaliseren.

Hoe waterpas het systeem echter staat, hoe sneller de juiste satelliet wordt gevonden.

Dit heeft ook een gunstig effect op de aangegeven LNB-skew

Systeem staat perfect waterpas.

Kan ik hier een filmpje posten van het zoeken van de schotel ?

Je zou een filmpje aan je posting kunnen toevoegen.

In de edit balk het horizontale streepje met het pijltje naar boven.

Wat horizontaal waterpas betreft, is dat je kampeerwagen of de voet van de schotel?

Bestand was veel te groot om te posten, dus probeer het via deze weg, maar link zou maar 3 dagen werken…

P.S. statief schotel staat waterpas hihi

Johnny

Een statief?

Wordt de calibratie van azimuth en elevatie correct uitgevoerd door de software?

Tja, hoe kom ik dat te weten ? Hebt ge het filmpje kunnen bekijken Ceesv ?

Tja, het filmpje laat zien dat de schotel eerst in de ver,eerde richting zoekt.

Dat kan samenhangen met een niet goed werkende positiebepaling.

Ik zou ermee terug gaan naar de leverancier.

Hoi Ceesv,

Het probleem is dat Travel Vision in Nederland zit en ik in Belgie, dus is niet bij de deur.

Komt er nog bij dat ik deze schotel vroeger occasie gekocht heb ter goeder trouw ipv die eerst te testen.

En vandaag de dag zijn deze schotels die indertijd (en nog steeds) +/- 1400 euro gekost hebben, dezer dagen niet veel meer waard, dus echte kosten aan gaan doen brengt niet op.

Enkel spijtig dat jezelf niet echt aan foutzoeken kan gaan doen omdat er van de electronica niets gekend is omdat Travel Vision dit niet vrij geeft, zodat foutzoeken bijna onbegonnen werk is.

Ik zou mijns inziens, eigenlijk best eerst iemand moeten vinden met een goed werkende R6 schotel om dan die zijn besturings eenheid eens op mijn schotel te kunnen steken om te zien of het probleem in de controller zit of in de interne bedrading van de schotel of dergelijke…

Kan de besturings eenheid eens open doen, maar of dat iets aan het licht gaat brengen…?

Mij lijkt het eigenlijk dat de gegevens van het GPS gedeelte niet aankomen bij het besturingsgedeelte en dat de schotel daarom in het wilde weg gaat zoeken…

Johnny.