TiVuSAT ervaring

Gisteren is mijn TiVuSAT kaart aangekomen. Deze wordt door OScam gelezen. Gaat overigens prima. Na 2 minuten beeld op de RAI HD zenders.

Maar nu een grappige (voor mij vreemde) ervaring. In het OScam log eerst uiteraard ‘not found’ en later ‘found’ met beeld. Echter… Na een herstart van OScam geeft de TiVuSAT reader ‘CARDOK’ en ‘no entitlements’?!?

Maar wel gewoon beeld… Is dat bekend?

Ja dat is bekend. Maar heb jij een nieuwe kaart of een oudere? Welke CAID is het ?

Ik heb de gouden… Reageert op 183E en 183D…. Krijg de ‘reguliere’ TiVuSAT kanalen en RAI 4K.. Museum en Zen 4K doen het alleen met de zilveren kaart of de zwarte.

Zo zie je maar.. Je leert toch altijd weer wat bij.. Andere Nagra kaarten moeten dan weer minimaal 1 tier hebben om te werken (HD+, Canal Digitaal, Ziggo).. Had dus ook zoiets bij TiVuSAT gedacht/verwacht….

Dit zit er al op, dat is de nagra tier zelf blijkbaar.

Valid To
nagra 2099-12-31

Ik kan bevestigen dat ik hetzelfe fenomeen heb “no entitlements”, maar werkt wel. Zet wel elk weekend een van de boxen 's nachts op Tivu om er voor etn zorgen dat ik altijd beeld heb. Als ik dat niet doe (en niet elke week zou kijken), gaat de kaart even op zwart tot de update binnenkomt. Dat is nu opgelost.

Deze week is mijn tivusat kaart (de lichtblauwe) na vele jaren trouwe dienst op zwart gegaan. Krijg “not found” ondanks EMM updates Even zitten googelen en blijkt dat de oudste kaarten vanaf 6 juli 2022 geleidelijk aan worden uitgezet vanwege extra beveiligingsmaatregelen. De gouden kaart komt ergens in 2024 aan de beurt.

Weet iemand of de zilveren 4k kaart probleemloos werkt in oscam? De zwarte kaart is uitgesloten want die zou enkel werken met speciale oscam versie + een niet-publieke sleutel.

De zilveren werkt, maar daar is moeilijk aan te geraken.. Deze decodeert ook alle 4K kanalen.. De gouden doet alleen RAI 4K, MyZen4K, MuseumTV e.d. blijft zwart..

22 minutes ago, Mimisiku said:

De zilveren werkt, maar daar is moeilijk aan te geraken.

Waarom moeilijk aan te geraken? Ik heb familie met adres + “codice fiscale” in Italië dus zou administratief gezien geen probleem moeten zijn.

Probleem is dat ze de zilveren niet meer uitleveren… Je ontvangt de zwarte (met CI+)

zijn er mensen die de zwarte kaart met CI+ module in de vu+ werkende hebben? ik heb net een nieuwe vu+ duo besteld en wil binnenkort een tivusat kaart kopen.

Als je een Nagra CAK7 OScam hebt werkt hij ook in OScam… Heeft alleen wat extra Keys nodig in je reader…

Op 13-7-2022 om 12:57, Mimisiku zei:

Gisteren is mijn TiVuSAT kaart aangekomen…Na 2 minuten beeld op de RAI HD zenders.

Is RAI 4k de moeite waard? Wat dat is ongeveer het enige wat deze kaart me extra kan bieden met alles wat al op 5west te oogsten is.

Op de reguliere RAI HD kanalen vind ik regelmatig content die de naam HD niet echt waardig is. Behalve het sport kanaal. Dat is perfect. Jammer dat ik geen sportliefhebber ben zoals de meeste Italianen. Behalve dan de Giro en de Tour. Die vanwege de vaak fantastische landschappen de moeite van het volgen waard zijn.

En ehh… versta je ook nog een beetje Italiaans? Anders blijft het plaatjes kijken…

Ik heb een redelijk taalgevoel en pak(te) dat altijd makkelijk op. Jaren TV3/TV1000 gekeken en op een gegeven moment kon ik dat prima volgen. Wil datzelfde met Italiaans doen. Frans volgt ik ook redelijk….

Dat taalgevoel heb ik dus niet. Wis-, natuur- en scheikunde moesten het lage gemiddelde ophalen dat door mijn gebrek aan taalgevoel was gezet.

Italiaans moeten we wel leren want we gaan er wonen. In onze laatste levensfase. Mijn hersenen van 67 jaar vergeten op deze leeftijd een stuk makkelijker dan dat ze iets onthouden. Frustrerend dat ik wel weet dat ik een woord inmiddels al 5 maal heb opgezocht …

Je hebt wel gelijk dat je met een bepaalde basiskennis langzamerhand een taal kunt leren. Ik ben nu sinds een half jaartje bezig met dagelijks zo’n 3 uur Italiaanse tv te bekijken/luisteren. Het gaat steeds beter. Zojuist nog een boeiend verhaal gezien op RAI Storia omtrent Italiaanse gastarbeiders in Belgische kolenmijnen. Nu 60 jaar geleden. Met arbeidscondities de de middeleeuwen nog maar nauwelijks waren ontgroeid… RAi Scuola is ook vaak boeiend. Naar mijn weten hebben we in Nederland niet zoiets. Hier neigt alle TV zo’n beetje naar opvoedkunde binnen de D66 bandbreedte.

1 like

11 uren geleden, kwetal zei:

Italiaans moeten we wel leren want we gaan er wonen.

ik ging er ook wonen, Rome, toen ik nog 40 jaar was. Maar er is niks van die taal terecht gekomen helaas ook met vier maanden scholing vooraf.

Veel te rap die Italianen met dat vlotte gebabbel. Je probeert hun “eerste zin” nog te vertalen in je hoofd en formuleert je antwoord en dan gaan twee a drie zinnen over je heen en volgt het niet meer.

Als ik niets hoef te beantwoorden dan volg ik het al een heel stuk makkelijker op Rai TV

p.s off topic sorry

Datzelfde probleem heb je met Fransen ook…. Daar moest ik regelmatig ‘lentement’ zeggen… Zodra ze denken dat je ze verstaat is het van lratatatatatatatata’…

1 like

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Als ik niets hoef te beantwoorden dan volg ik het al een heel stuk makkelijker op Rai TV

p.s off topic sorry

Off topic? Italiaans proberen te leren via de TV durf ik wel een TIVuSAT ervaring te noemen.

Je zegt het al, het leren spreken in het Italiaans zou de laatste fase moeten zijn in een langdurig proces de taal onder de knie te moeten krijgen. Alle klassieke methodes om een taal te leren laat ik nu links liggen. Ik heb allerlei boeken en methoden in huis maar gebruik die slechts als naslagwerk.

Eerst moet een basis gelegd worden door te luisteren, te luisteren en nog eens te luisteren. Het mooie van de RAI kanalen 1 t/m 3 is dat er bijna altijd Italiaanse ondertiteling beschikbaar is via teletekst. In het begin heb je dat vaak nodig om te vast te stellen wat ze nu precies zeggen. In het dagelijkse Italiaans heb je als luisteraar twee moeilijkheden te overwinnen. Ten eerste de genoemde snelheid van spreken. Het gaat vaak zo rap dat dat de klank van het voorgaande woord naadloos overgaat in de klank van het opvolgende. Daar hebben wij als beginners vaak onoverkomelijke moeilijkheden mee. Een tweede moeilijkheid is het fenomeen van het “mangiare del parole”. Lang niet alle Italianen spreken de woorden zo uit dat deze ook door ongeoefenden eenduidig kunnen worden begrepen.

Nu ben ik een aantal maanden bezig met allerlei vormen van de Italiaanse spraak “at random” te beluisteren. Zelfs de reclameblokken beluister ik tot het einde. (De eindeloze herhalingen ervaar ik nu als nuttig i.p.v. vervelend ) Zodra het luisteren echt vlot gaat ga ik pas over naar de volgende fase van het proberen te spreken. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken op deze manier. Wie weet ga ik daarna ook nog wat aan grammatica doen…

Dat lijkt een goed plan

ikzelf kon die Italiaanse taal als 6e taal niet meer in het hoofd krijgen, ja voor een panini bij de bakker of een pasta bestellen op Piazza dei fiori, nabij ons bureau. Maar over m’n vak lullen en discussiëren met de burgemeester van Rome dat was overkill.

Op 22-7-2022 om 16:33, Mimisiku zei:

De zilveren werkt, maar daar is moeilijk aan te geraken.. Deze decodeert ook alle 4K kanalen.. De gouden doet alleen RAI 4K, MyZen4K, MuseumTV e.d. blijft zwart..

Weet je zeker echt zeker dat deze kaart werkt in oscam? Ik heb nu nog een gouden tivusat kaart en ik wil de 4k kanalen ook graag open hebben in oscam op mijn vu plus ultimo 4k ontvanger. Moet je voor de zilveren kaart ook dingen aanpassen in je reader in oscam?