Hangt af van welke accu’s je gebruikt (12V of 24V)
Normaal is de vuistregel het vermogen van je panelen gedeeld door de accu spanning en dit verhogen met 25% maar dan nog moet je rekening houden met de open klemspanning van je panelen.
Je regelaar moet geschikt zijn voor een hogere spanning dan wat je panelen max af kunnen geven, verder is de maximale laadstroom van belang.
Dus weet je al deze waardes dan kun je daar de passende regelaar bij zoeken.
Het 1e getal op een regelaar is de maximale spanning die de regelaar aan kan om een 12V accu op te laden, het 2e getal geeft de maximale stroom aan die de regelaar kan leveren om een accu op te laden.
Ik gebruik een Marstek 5,12 Kw. thuis batterij en daar hoef je de zonnepanelen niet op aan te sluiten , het systeem werkt via een wandcontactdoos en hij merkt zelf waar de zonneenergie vandaan komt in de meterkast. Als de unit op een willekeurige groep word aangesloten d.m.v. een stekker kun je maximaal 800 W uit de unit halen , indien er een bekabeling en een aparte groep in de meterkast wordt gemaakt kan de unit maximaal 2500 W leveren ,echter dan is de ontladingstijd natuurlijk korter. succes met de keuze. Jan.
Ik gebruik een Marstek 5,12 Kw. thuis batterij en daar hoef je de zonnepanelen niet op aan te sluiten , het systeem werkt via een wandcontactdoos en hij merkt zelf waar de zonneenergie vandaan komt in de meterkast. Als de unit op een willekeurige groep word aangesloten d.m.v. een stekker kun je maximaal 800 W uit de unit halen , indien er een bekabeling en een aparte groep in de meterkast wordt gemaakt kan de unit maximaal 2500 W leveren ,echter dan is de ontladingstijd natuurlijk korter. succes met de keuze. Jan.
Kanonnu, dat ding wegt 63 kg… hoe krijg ik die boven?
Volgens de gebruiksaanwijzing kan de Marstek ook buiten geinstalleerd worden onder een afdakje. De unit werkt goed samen met de home wizzard via een P1 sensor op de ( Slimme meter) en via de app van de zonnepanelen kon ik in thailand zien wat de opbrengst van mijn zonnepanelen thuis was en als dat goed was zette ik mijn boiler op de stand boost om zonnestroom te gebruiken en zo weinig mogelijk electriciteit terug te leveren aan het net. Jan uit Almere.
Kanonnu, dat ding wegt 63 kg… hoe krijg ik die boven?
Ik heb hem ook, inderdaad verschrikkelijk zwaar. Gelukkig heb ik een schoonzoon met armen als kabeltrossen en die tilde hem in een keer omhoog in de ophangbeugel in de garage. Hij draait nu sinds februari zonder onderbrekingen op 2500 KWH afgifte en ik denk hem binnen 4,5 jaar terugverdiend te hebben.