Ik bewaak mijn elektriciteitsverbruik / opbrengst zonnepanelen via P1-monitor, een applicatie van ZTATZ, die draait op een Raspberry Pi. De data van de slimme meter uit de P1 poort wordt via een kabel ingevoerd via de USB poort in de Raspberry.
Ik overweeg de aankoop van een stekkerbatterij. Ook die heeft meestal de gegevens nodig van de slimme meter via een P1 meter die aangesloten wordt op de P1 poort van de slimme meter. Ik lees op internet dat wanneer de P1 poort al in gebruik is - zoals bij mij - dat een P1 splitter kan gebruikt worden maar ook dat dit niet altijd werkt.
Een aantal merken van batterijen adverteren dat zij domoticasytemen ondersteunen via MQTT. De P1-monitor applicatie ondersteunt ook MQTT en zou de gegevens van de P1 poort kunnen publiceren:
Dat kan, maar bij MQTT heb je wel altijd een ‘broker’ nodig, ofwel een tussenpersoon.
In dit geval een klein servertje waar beide apparaten mee praten om zo elkaars data te kunnen gebruiken.
Als je niet al een huisautomatiseringssyteem zoals Home Assistant gebruikt, kan je beter een splitter gebruiken. Die werken in principe altijd, mits je een active splitter gebruikt.
De beste is in mijn ogen momenteel de Actieve P1 Splitter Pro van smart gateways.
De batterij maakt gebruik van een eigen P1 meter (de P1 meter van Homewizard wordt op dit moment niet meer ondersteunt) De P1 meter hangt aan een P1 splitter van Homewizard samen met de dongle van Homewizard. Dit werkt prima zonder extra voeding voor de splitter.
De batterij wordt ook via MQTT uitgelezen door homeasssitant en dit werkt ook goed.
De batterij heeft echter nog steed’s het internet nodig om via de fabrikant de P1 meter te kunnen gebruiken.
Zijn er problemen bij de fabrikant, dan heeft de batterij ook problemen.
Misschien dat homeasssitand de baterij ook kan aansturen, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
De Actieve P1 Splitter Pro van smart gateways (kostprijs ongeveer 25€ incl. verzending) lijkt - als het inderdaad werkt - de meest voor de hand liggende oplossing.
Omdat ik er nog niet uit ben welke stekkerbatterij voor mij het meest geschikt is - en de markt lijkt ook snel te evolueren - ga ik toch eens kijken of ik van een oude, 32 bits laptop die stof ligt te vergaren een linux server voor de broker kan configureren.
Ik zou me ook zeker inlezen of Home Assistant niet iets voor je kan betekenen. Naats alleen monitoring geeft je dat veel meer opties zoals het koppelen van “slimme” apparaten, het starten van je (vaat)wasmachine op momenten dat de zon volop schijnt, je tarieven laag zijn, etc. Je kunt er zelfs weersafhankelijkheid inbouwen.
Ik draai HA op een Raspberry Pi 5 in een Docker container, zoveel mogelijk loopt bij mij via Mosquitto (MQTT) en Zigbee (zigbee2mqtt), maar ook andere verbindingen hangen er aan. Nu ik (hopelijk) meer tijd heb ga ik komende winter alles opnieuw stuctureren, de verwarming beter sturen, etc. Er kan heel veel - hangt ervanaf wat jij wilt.
Ik heb die prijs ook gezien maar als je in België woont moet je daar nog 202.82€ Bebat milieubijdrage bijrekenen ( deze bijdrage geldt voor alle stekkerbatterijen en wordt berekend in functie van het gewicht van de batterij) … Ik ga daar een nieuw onderwerp aan wijden.
Home Assistant is iets totaal nieuw voor mij en het intrigeert mij!
Volgens wat ik op het internet lees moet het mogelijk zijn dat ook op een oude 32bit laptop te installeren. Ik ben al begonnen met Debian12 te installeren en dan zien we wel verder…
Ik volgde de werkwijze van deze site, (febr 2024); Debian12 installeren lukte maar toen ik docker . io wilde ophalen bleek dat dit bij Debian niet meer beschikbaar was. Einde verhaal 32bit.
Ik heb op mijn huidige (64bit) laptop bij wijze van proef Home Assistant geïnstalleerd, heel gemakkelijk:
ik draai Linux Mint 22.3
daarop VirtualBox geïnstalleerd, afkomstig van de Oracle site (niet via het Synaptic beheer van Linux Mint want dat lukt niet)
van de site van Home Assistant haos_ova-18.1.vdi.zip gedownload
dit bestand geunzipped en als harde schijf gedefininieerd in de op VirtalBox nieuw virtuele machine “home assistant”
na het opstarten van de nieuwe machine kan je in je browser http:// homeassistant.local:8123 ingeven en je bent vertrokken
Je kan P1monitor installeren en alle data ervan zijn beschikbaar
Ik neem aan dat een stekkerbatterij die claimt dat ze Home Assistant compatible is met die data overweg kan en dus geen extra P1meter nodig heeft. Maar ik kan het mij niet permitteren mijn laptop enkel voor Home Assistant te gebruiken dus zou ik een Raspberry Pi daarvoor moeten aanschaffen wat rond de 100€ kost. Een P1splitter, zelfs als je de P1meter van de stekkerbatterij leverancier moet kopen, zal goedkoper zijn