Om een nog beter koppeling van m’n VU+ Duo 4KSE tot stand te brengen zoek ik naar een oplossing om de stand-by status vast te stellen.
Ik bedoel dus niet deep standby maar de “normale” stand-by.
Bekend is dat het verschil in stroomverbruik tussen “gewoon” aan en standby nihil
is een slimme stekker kan dat verschil niet betrouwbaar vast stellen.
Met een vast gestelde standby-status ligt er een mooie taak voor mijn Homey om daar wat energie besparende taken uit te voeren.
Vroeger (lees: heel vroeger) misbruikte ik een schakelend spanningkje van een pootje van een scrat-plug maar die zit er natuurlijk niet meer op. Ik heb inmiddels vast gesteld dat de 5V spanningen op de HDMI en USB niet uit schakelen op basis van “normale” standby.
Ik gebruik in een volledig andere toepassing een fotodiode die heel specifiek alleen op een rode laser reageert. Je kan er de zaklamp opschijnen, maar dat wordt genegeerd. Dus ik zou zeggen pak de juiste fotodiode, en je kan al klaar zijn. (Beetje extra electronica nodig, maar niets speciaals)
Hi, ik doe in de nacht etc. iets vergelijkbaars met deep standby maar het gezin gebruikt de VU+ ook veel voor radio-ontvangst, ik wil daarom de aangesloten audioapparatuur (ook) op basis van standby mee aan/uit laten schakelen, daarom heb ik de behoefte aan een flow-trigger op basis van wel/niet standby nodig. De richtiing zoals Badmeester die aan gaf spreekt mij bijzonder aan maar ik ben toch handiger met de soldeerbout dan met programmeren dus ga met enkele componenten en een smart-implant de flow triggeren.
Bij de VuUno4k staat die led juist aan in deep standby, voor standby en “aan” kun je de led uit schakelen via de GUI, superirritante eigenschap als die box op een slaapkamer staat ook.
Ledjes, energie meten, allemaal lapmiddelen voor moderne Domotica systemen. De enige manier om dit goed en betrouwbaar te doen is via de api/webui. Dier weet namelijk altijd de status van je box.
Ik lees mee natuurlijk, en hoop van harte dat hier een Homey-Domotica gebruiker is die dit kan toelichten want met een hoog standby vermogen van zo’n VU+ is dit zeer de moeite waard
De DUO4K SE heeft helaas geen WOL of WOWLAN anders was het heel makkelijk, maar je kan wel via via met de HDMI-CEC de box laten aanzetten of uitschakelen, ligt een beetje aan je overige toestellen.
En als het alleen over uitschakelen naar deepsleep gaat kun je de knopdruk standby veranderen in direkt uitschakelen.
Hi Tonskidutch, dank voor meedenken maar het gaat NIET om het in/uit schakelen van de box (dat kan vanuit homey eenvoudig middels een app) Het gaat om het vast stellen IN HOMEY van de standby status. Mijn plan-B zou zijn om die standby status middels een smart-implant op te pikken richting homey maar door het ontbreken van een echt standby-led op een 4KSe is dat ook zeker nog geen gelopen race