Die 30 zenders is belachelijk, het wordt tijd dat die regeling er uit wordt gehaald.
Het STB-pakket was leuk en meer dan voldoende. Gratis heb ik het nooit gekend, beperkt en jaarlijkse verhogingen wel.
Ik heb niet in het gulden tijdperk naar de satelliet zenders gekeken, ik woonde toen nog niet op mezelf, alhoewel, sinds maart 1998 op mezelf eerst kabel TV, later een jaar Digitenne en na een prijzenstunter die van alles verkocht, maar weer snel verdwenen is, mijn eerste startpakket van Canaldigitaal gekocht waar een CI middel en Seca2 kaart bij zat.
Sinds de bezuinigingen in Hilversum is het Nederland 1, 2 en 3 pakket niet meer FTV, echter had ik het STB-pakket, ik denk aan het begin van de Euro tijdperk in gegaan is.
Eerst was de satelliet nog voor de aanvoer naar de diverse kabelmaatschappijen bedoeld, sinds dat niet meer nodig is, is het tarief flink gaan stijgen.
De publieke omroepen betaalde eerst om op de satelliet door gegeven te worden, de commerciële zenders betaalde ook om door gegeven te worden, ook via de kabel. Na de verslaving van diverse mensen op de commerciële zenders werden de rollen omgedraaid en moet sinds dien door de kabelmaatschappijen en dus de kijker betaald worden, de NPO sinds dat de bezuinigingen in Hilversum doorgevoerd zijn.
Als je alleen internet hebt, dan kan je de streams van de publieke omroepen gratis gebruiken, dat is wel een beetje scheef als ik het zo vergelijk, maar het is mogelijk.
Canal Digitaal zit wel behoorlijk vast aan de 3 Astra satellieten, nou ja, in ieder geval 2, de Astra 3 en 1 i.v.m. de aangeboden zenders, de Astra2 gebruiken ze om de satelliet extra mooi te maken met de gratis Engelstalige zenders. Ik zie Canal Digitaal niet van de Astra3 satelliet wijken nu er al zoveel mensen met een duo LNB zijn, de triple LNB maakt de lijst langer.
Het enige wat mogelijk wel kan gebeuren is dat Canal Digitaal zich volledig op de app zal richten, een deel van de zenders kan alleen daar bekeken worden en niet op de satelliet, dat is wat mij zorgen baat voor mensen die alleen via de satelliet kunnen kijken, of alleen op vakantie het gebruiken.
Het via een andere satelliet uitzenden is voor de vakantie ganger niet zo’n probleem, die richten toch op nieuw de schotel op de volgende camping uit, echter lukt het niet i.c.m. de niet door Canal Digitaal uitgezonden zenders die op de Astra1 zitten.
Nu ik zo zit te typen, zou Canal Digitaal daarom BBC zenders in hun pakket doorgeven, zo mogelijk makkelijker op een andere satelliet te kunnen uitzenden?