Peopoly Magneto X

Na veel wikken en wegen over de keuze uit 3 kandidaten voor een nieuwe 3d-printer, uiteindelijk de knoop doorgehakt.

De gereduceerde lijst met kandidaten bestond uit:

1. Peopoly Magneto X (de eerste echte innovatie in 3d-print techniek sinds…)

2. Bambu Lab X1C met AMS (beetje jaloers op Big fellow )

3. Qidi Plus 4 (net nieuw, in eerste instantie besteld, maar duurde te lang, dus geannuleerd.)

4. Voron Trident (helaas zelfbouw)

De overwegingen waren (in deze volgorde van belangrijkheid):

1. Werkbereik (ik wil graag ook grotere werkstukken kunnen printen)
  2. Hoge temperaturen en geharde nozzle (ook geschikt voor ABS, ASA, PC, PA, PA-CF/GF, PET-CF/GF, PPA-CF/GF, PPS-CF)
  3. Software (liefst open source)
  4. Hardware (moet kant en klaar zijn, geen zelfbouw)
  5. Multi Material system
  6. Prijs

De Peopoly Magneto X is een veelbelovende printer die helaas nog volwassen moet worden in de handen van de consument. Daar ga ik geen 1750 euro voor betalen. Bovendien een behoorlijk ingewikkeld ontwerp dat nog niet ‘rijp’ is.

De Bambu Lab X1C (met AMS) is een waanzinnige printer, maar helaas met ‘maar’ 256x256x255mm een te klein werkbereik en de software is helaas volledig closed source. Ook staat het mij niet aan dat het ding continue met China communiceert. Dat is gedeeltelijk op te lossen, maar daarmee los je ook je garantie op. Voor een printer van €1550,00 niet echt een optie voor mij. Wel een zeer ‘gepolijste’ printer!

Uiteindelijk gegaan voor de **Qidi Plus 4. Magneto X ** Edit: Helaas duurde de levering te lang, geannuleerd en toch voor de Magneto X gegaan!

Voor €799,00 tikt die in ieder geval de vinkjes 1,2,3,4 en 6 af. Een solide design van een fabrikant die inmiddels bekend staat voor het ontwerp van een aantal redelijk hoogwaardige printers. Draait op de laatste versie van Klipper 12, dus heeft eindeloos veel optimalisatie-mogelijkheden.

Ik begrijp de fascinatie. Ik zag bij Kindigit { cutomized cars } op TV zo’n https://support.stratasys.com/en/Printers/FDM/Fortus-900mc-F900

in gebruik voor onderdelen van auto’s en eerder al de mc360 en mc400.

prachtig wat je er mee kan maken

maar wat maak jij ermee?

Mooi spul, maar met €180.000,00 net buiten mijn budget

14 minuten geleden, Tonskidutch zei:

prachtig wat je er mee kan maken

maar wat maak jij ermee?

Voornamelijk functionele prints. Onderdelen, accessoires, opbergsystemen op maat (lade-inleg), behuizingen, ophangsystemen, maar ook wel eens een bloempotje of iets voor mijn zoon, die inmiddels ook zelf ontwerpt in tinkercad en weet hoe hij moet printen met mijn Prusa MK3S+.

Echt van alles, maar voornamelijk functioneel.

Ziet eruit als een mooi apparaat..! Als je hem eenmaal hebt, laat dan eens wat print resultaten zien :slightly_smiling_face: (Nee, niet de benchy :face_with_tongue: )

Heeft iemand een link naar deze klok, is van een Japanse ontwerper. Ik heb er al een maar er zijn meerdere gegadigden.

Van deze klok circuleert er ook een ontwerp op internet. Niet deze, dit is een origineel en beschermt ontwerp maar er is een 3d model.

37 minuten geleden, waterpas zei:

Heeft iemand een link naar deze klok, is van een Japanse ontwerper. Ik heb er al een maar er zijn meerdere gegadigden.

Wat heeft dat te maken met die printer? Kies je eigen topic dude
https://www.instructables.com/Hollow-Clock-4/

https://makerworld.com/en/models/443293

https://www.printables.com/model/841189-hollow-clock-4-remix

Helaas wordt het toch niet deze Qidi Plus 4, want de fabrikant heeft nog niets verzonden ondanks de 5 werkdagen shipping toezegging. Na 12 dagen wachten en 2 mailtjes met het verzoek concreet aan te geven wanneer ze gaan verzenden, kreeg ik alleen ‘in 1 week or so…’ terug. Dat wekt weinig vertrouwen en is niet compatibel met mijn principes, dus dan maar de stekker er uit.

Nu wordt het ofwel een Peopoly Magneto X, ofwel de eigenlijk te kleine en weinig ‘open’ maar wel perfect printende Bambu labs X1 carbon combo of eventueel de p1ps combo.

5 minuten geleden, Michel zei:

Wat heeft dat te maken met die printer? Kies je eigen topic dude
https://www.instructables.com/Hollow-Clock-4/

Helaas wordt het toch niet deze Qidi Plus 4, want de fabrikant heeft nog niets verzonden ondanks de 5 werkdagen shipping toezegging. Na 2 mailtjes met het verzoek concreet aan te geven wanneer ze gaan verzenden, kreeg ik alleen ‘in 1 week or so…’ terug. Dat wekt weinig vertrouwen en is niet compatibel met mijn principes, dus dan maar de stekker er uit.

Nu wordt het ofwel een Peopoly Magneto X, ofwel de eigenlijk te kleine en weinig ‘open’ maar wel perfect printende Bambu labs X1 carbon combo of eventueel de p1ps combo.

Excuus Michel, ik vergat erbij te vermelden op welke 3D printer het gemaakt is en laat het hierbij.

Welke printer maakt toch weinig/niets uit? Hopelijk kan je vooruit met de geplaatste ontwerpen

Ja dat is een mooie aanvulling, bedankt!

Het is de Peopoly Magneto X geworden. Ik open later wel een nieuw topic.

Achteraf ben ik blij dat ik deze printer niet gekocht heb want er zijn de nodige problemen mee, maar ook de magneto x is geen perfecte keuze.

De printer print waanzinnig snel, maar de software en ook o.a. de optionele behuizing is niet optimaal en vergde de nodige verbeteringen.

Binnenkort een review.

Had je misschien toch de X1C moeten kiezen?? :grin:

Voor wat betreft de kwaliteit van de printer zeker, maar hij is te klein voor wat ik ermee will maken.

Op 10-10-2024 om 11:33, Michel zei:

Het is de Peopoly Magneto X geworden. Ik open later wel een nieuw topic.

Kan je eens een review geven van deze printer?

Heb er momenteel nog een haat/liefde verhouding mee en om die reden nog geen review.

Het is een geweldig snelle en geweldig degelijk gebouwde printer. Tot op heden is de printer ook erg betrouwbaar gebleken. Draait Klipper dus volledig open source en dat is ook meteen het nadeel/voordeel die de haat/liefde verhouding veroorzaakt.

De lineaire motor drivers worden nu namelijk aangestuurd als een normale stepper motor. Daarvoor is esp32 verantwoordelijk die het signaal vertaald naar wat de magnetische lineaire aandrijving begrijpt. Dat is niet optimaal omdat een aantal processen die de printkwaliteit verbeteren om die reden niet optimaal werken.

De fabrikant lijkt momenteel een beetje met de rug tegen de muur te staan omdat de makers van klipper een fatsoenlijke implementatie weigeren en de fabrikant zelf niet in staat is om een custom klipper versie te maken. Er is nu kaliko (danger klipper) waarmee het e.e.a. al veel beter schijnt te werken en de esp32 software is nu open source, dus er is beweging. Ik wil echter niet zomaar een alternatieve software gaan draaien, waar ook erg veel mogelijkheden in zitten om de boel in de soep te laten lopen.

Tot die tijd heb je een waanzinnige printer, met een groot werkbereik, die extreem snel en betrouwbaar print, maar helaas ook motion artefacten laat zien in de printkwaliteit met name op de X-as. Niet heel ernstig, maar het kan dus beter en daar wacht ik op.

Gisterenavond wat tijd gehad om een aantal softwarematige verbeteringen door te voeren. Op de lichte VFA’s op de x-as na, zijn nu vrijwel alle kleine hinderlijke issues opgelost.

Het is wel een beest en Klipper met mainsail UI is echt geweldig…

Inmiddels afgelopen weekend de software geüpdate naar Kalico (Formally ‘Danger Klipper’) en diverse calibraties uitgevoerd.

De lineaire motoren van de Magneto X hebben hun eigen ingebouwde smoothing die niet goed samenwerken met de traditionele discrete input shapers. In Kalico’s cutting edge branch zijn Smooth Input Shapers beschikbaar. Deze maken gebruik van polynoom smooth functies en houden rekening met de volledige versnelling/vertraging om ringing veroorzaakt door trillingen tegen te gaan. Daarnaast is er een nieuw stepcompress-protocol beschikbaar om de controle en nauwkeurigheid van stappenmotoren te verbeteren.

Het resultaat is verbluffend. Eindelijk is naast de extreme snelheid en het grote formaat (300x400x300mm) nu ook de kwaliteit optimaal.

Filmpje.