Netflix in 4k op TV, maar niet via Google TV streamer 4K

Heb een abonnement Netflix 4k.

Op de app op mijn oude LG-televisie: geen probleem. Series, films in 4k, met en zonder Dolby Vision of HDR, in 5.1 geluid.

Ik heb ook een Google TV streamer 4K.

Deze geeft wel Dolby Vision weer, maar de resolutie is HD, geen 4k. Geluid is geen Dolby Digital 5.1, maar ruimtelijk geluid.

Al meerdere Hdmi-aansluitingen geprobeerd.

Wanneer ik via de Google TV streamer via de YouTube app 4k content stream, dan wordt dat zonder problemen gespeeld in deze resolutie.

Iemand een idee waaraan dat zou kunnen liggen?

De Google TV Streamer moet zijn aangesloten op een HDMI-poort die HDCP 2.2 ondersteunt. Bij veel tv’s is dit alleen HDMI 1 (en soms HDMI 2).
Als je signaal eerst door een soundbar of A/V-receiver loopt, moet die versterker óók HDCP 2.2 (passthrough) ondersteunen op die specifieke in- en uitgang.

Dat is wel jammer natuurlijk voor anderszins goed werkende hardware die de mensen hebben staan, dat lijkt er een beetje op dat de apparaten verkopers en makers / fabrikanten niet modulair denken over het implementeren van nieuwe standaards. Als het aan een chip op een MOBO ligt zou je die ook kunnen vervangen, of flashen. Het is nog niet allemaal circulair gedacht van ze terwijl dat wel zou moeten.

Het maakt het voor de consument niet makkelijker erop om goede hardware te kiezen, naast het feit dat men voor al die ontwikkelingen, standaards, licenties en patenten vet moet dokken. Maar dan heb je ook wat. :thinking:

Dank voor je reactie en toelichting. De TV is een OLED uit 2016 … Ik weet niet of de HDMI 1 HDCP 2.2 ondersteunt… Op HDMI 2 zit mijn versterker aangesloten (ARC).
Geldt die beperking dan enkel voor Netflix? De 4k content van YouTube wordt zonder problemen weergegeven. Of is dat 4k zonder Dolby Vision?
Ik las ergens dat het zou kunnen gaan om kopieerbeveiliging vanuit Netflix?

Ja, dat is idd niet hetzelfde. Netflix gebruikt DRM om hun materiaal te beschermen, youtube niet.

2 likes

Is dit misschien een oplossing om niet the streamen Maar een windows 11 pC te gebruiken voor dat LG scherm. Ik gebruik ook een HP mini pC (the slice elite) voor content die mijn nog oudere Panasonic TV (2013) enkel beeld informatie voedt.

https://community.intel.com/t5/Graphics/No-Netflix-4k-or-HDR-because-of-broken-HDCP-2-2-on-Intel-iGPU/m-p/1493844

Beste Michel. Ik bezit geen Google TV Streamer en heb ook geen abo op Netflix.
Dus ik kan de topic starter niet helpen.

Ik kan wel commentaar leveren op je stelling dat de ingangen van de TV soms wel of niet HDCP 2.2 ondersteunen. Dat doen ze n.l. altijd zolang de TV HDCP 2.2 ondersteunt!

Je bent wellicht in de war met de ondersteuning van Deep Colour (4K50 4:2:2 12bit). Dat wordt soms alleen ondersteund bij wat oudere TV’s op sommige HDMI poorten.

Als voorbeeld mijn Sony TV uit 2018 ondersteunt alleen 4K50 4:2:2 op de poorten 2&3. Op de andere poorten kunnen alleen bronnen met een maximale clock frequentie van 300 MHz worden aangesloten. Dus 4K25 4:2:2 12 bit of 4K50 4:2:0 8 bit.
(voor een correcte weergave van HDR/WCG is minimaal 10bit nodig.)

Dat ben ik niet met je eens. Het hangt heel erg af van het bouwjaar en de prijsklasse van je tv.

Bij oudere 4K-televisies of sommige budgetmodellen ondersteunen vaak maar één of twee HDMI-poorten HDCP 2.2. Meestal om kosten te besparen op de HDMI chipsets.

Bij LG OLED na 2015 overigens niet het geval. De LG OLED B6/C6 (2016) en nieuwer hebben standaard HDCP 2.2 ondersteuning op alle vier de HDMI-poorten.

1 like

…Meestal om kosten te besparen op de HDMI chipsets.

Die chipsets waren zo duur omdat ze 600 MHz clock frequenties moesten ondersteunen.
Niet vanwege de verbeterde HDCP ondersteuning. HDCP wordt door een ander goedkoop chipje op de I2C bus afgehandeld. Het is ook niet logisch om meer geld te vragen voor HDCP 2.2
De oude 1.4 versie was immers gehackt? Daar wilden die HDMI bazen juist vanaf.

Het misverstand was hardnekkig, vooral bij de “kenners” van tweakers.

Maar je hoeft me niet te geloven hoor. Jij zal wel gelijk hebben.

Geen idee, is dat zo?

HDMI 2, 3 en 4 allen HDCP 1.4.

Hoeveel voorbeelden wil je hebben?

Ja dat zijn de enige voorbeelden die op het internet rondcirkelen. Die had ik ook gevonden.
Je mag van mij aannemen dat de schrijvers van die documenten niet wisten waar het over ging. Ik ben nog nooit een manual tegen gekomen dat niet stierf van de fouten. Philips heeft bij mij de slechtste reputatie wat dat betreft.

En waarom zou een fabrikant uberhaubt een 4K TV uitbrengen die geen HDCP 2.2 ondersteunt op een HDMI poort? Dat is toch niet logisch? Denk nou eens na.

Het gaat mij niet om het gelijk hebben of niet, maar deze toestellen ondersteunen op de 2,3 en 4 poorten daadwerkelijk geen HDCP2.2, maar alleen 1.4.

Ik heb zelf de Samsung UE55HU7500 in de slaapkamer en daarvan weet ik 100% zeker dat alleen HDMI-3 HDCP 2.2 ondersteund maar ook de sony KD-65X9005B ondersteund het maar op 2 poorten (want ik had dat model voor mijn samsung Q90R). Daar waren het poort 1 en 2, of poort 3 en 4 die HDCP2.2 ondersteunden, maar welke poorten het exact waren weet ik niet meer zeker.

Er zijn ook nog diverse (wat oudere) budgetmerken die geen HDCP 2.2 op de andere poorten hebben.

Licentiekosten.

• Veel dank aan iedereen die gereageerd heeft.
    Ik ben ondertussen tot een soort van oplossing gekomen.
  • Ik zag dat de LG-tv met Netflix-app 4K content speelde in DolbyVision.
  • Ik kreeg dezelfde content op de Google TV streamer wel in DolbyVision, maar in HD.

Ik ben gaan nakijken of de HDMI-ingangen van mijn oude OLED LG juist waren ingesteld. HDMI Ultra HD Deep Color-functie moet PER INGANG worden aan/uit gezet. Ik heb hem dus aan gezet (stond reeds aan).

Verder zag ik dat HDR/DolbyVision slechts wordt weergegeven via een 50Hz/60Hz beeld.

Ben dan terug gaan kijken in de instellingen van de Google TV Streamer. Deze stond slechts ingesteld op 25 Hz. Dat omdat 25 Hz zowel HDR als DolbyVision zou ondersteunen en 60 Hz enkel HDR.
Door de instellingen van de Google TV Streamer te veranderen naar 60 Hz, krijg ik op de LG de content in 4K en HDR.
Dat zal de best mogelijke kwaliteit zijn. Eigenaardig: Dezelfde content speelt nu via de Google in 4K/HDR en op de LG (via de interne app) in 4K/DolbyVision.
==> ik vraag me af welke kwaliteit nu de beste is :wink:

Wat het geluid betreft: door op de Google TV Streamer het geluid niet automatisch te zetten, maar handmatig op Dolby Digital, wordt de content door Netflix aangeboden in 5.1 en niet in “ruimtelijk geluid”.

Dus: dank aan iedereen om me te helpen denken!!

Nee, ik denk niet dat licentiekosten voor een betere beveiliging hoger liggen.

In die begintijd van 4K UHD werden er apparaten verkocht die weliswaar de naam 4K droegen, maar in werkelijkheid slechts max 24/25/30 progressive frames bij die 4K resolutie konden verwerken. Dat had alles te maken met de benodigde hardware en natuurlijk de kwaliteitseisen van de kabels. In die periode werden er TV toestellen verkocht met slechts 1 of 2 “echte” 4K60 HDMI poorten.

En om die daadwerkelijk op hun max te kunnen gebruiken moest er nog wel een setting worden gewijzigd. Daar werden diverse namen voor gebruikt:

Sony TV (2018): Indeling HDMI-signaal (Verbeterde indeling i.p.v. Standaard indeling)
Sony Projector (2017): HDMI Signal Format (enhanced i.p.v. Standard)
Denon AVR: 4K-Signaal Formaat (Verhoogd i.p.v. Standaard)
Philips noemt de instelling Ultra HD
De duidelijkste vindt ik LG met “Deep Colour” dit dekt de lading beter.

Hetzelfde riedeltje is nu aan de gang met de toevoeging van formaten met een Hoge Frame Rate.
Soms ook alleen maar op 1 of 2 ingangen beschikbaar.

Het is voor mij best logisch dat er toen verwarring is ontstaan. Dan verwar je die gelimiteerde HDMI ingang al gauw met HDCP 1.4. Maar die verouderde HDMI chips (b.v. in mijn TV) accepteren gewoon HDCP 2.2, naast 1.4.
Maar in de praktijk merkt de gemiddelde consument hier niets van. Daar heb je een tool voor nodig zoals de HD Fury Vertex.
En als er dus klachten zijn, dan komt dat waarschijnlijk omdat mensen toch een 4K50 signaal proberen aan te sluiten.
En dan krijg je een zwart beeld. Dat kan als oorzaak de te hoge klok frequentie zijn of de HDCP 2.2 eis. Die geldt v.z.i.w. niet voor 4K24.

Feit is dat mijn (oude flagship) sony en huidige slaapkamer samsung op de andere poorten geen netflix 4k content willen weergeven, maar wel alle mogelijke YouTube 4k video’s, dus ik blijft erbij dat conform de specificaties die poorten geen HDCP 2.2 ondersteunen.

Je waarnemingen kloppen als een bus, zo hoort het te werken.
Maar je analyse over de oorzaak van de beperking is niet correct. De problemen die je ervaart hebben niet met HDCP te maken maar met de fysieke beperking van de HDMI poorten.

We begrijpen mekaar nog steeds niet. Daarom heb ik het volgende plaatje weer eens opgetrommeld:

Hier zie je alle HDMI specificaties die de HDMI poort van je TV ondersteunt.
De groene waarde (8.9Gbps) is de enige die wordt ondersteund door de poorten waar je problemen mee ervaart, door de verouderde HDMI chip sets. Die ondersteunen geen klok frequenties hoger dan 300 MHz.
8.9Gbps is de bitrate van alle 3 TMDS aderparen samen, deel je dat door 3 en nog eens door 10 (10 seriele bits per klok prtiode) dan kom je op 297 MHz.

Wat betekent dat voor b.v. de Netflix app?
De Netflix app beoordeelt de HDMI aansluiting op de maximale framerate die het wenst te gebruiken.
Dat zal altijd 60 fps zijn vanwege de TV content. Bovendien is daarbij ruimte nodig voor HDR en WCG, de verworvenheden van deze tijd, dus minimaal 10bit.
Maar die eisen worden niet ondersteund op die “overige” HDMI poorten. Dus schakelt Netflix naar een lagere resolutie.

YouTube speelt alles af, ook 8K, 16K of wellicht nog hoger. Maar die speelt die niet af in de resolutie en framerate van het origineel. Dat is algemeen bekend.

Volgens mij kloppen er naast de zaken die wel kloppen ook een aantal cruciale zaken in jouw beweringen niet.

Het probleem zit wel degelijk in HDCP 2.2 en niet in de bandbreedte. Zoals ik eerder al schreef ondersteunen de ‘overige’ poorten van tv’s die ik noemde geen HDCP 2.2, maar alleen HDCP 1.4. Netflix vereist HDCP 2.2 om überhaupt 4K-content weer te kunnen geven.

Zodra de Netflix-app detecteert dat de HDMI-poort alleen HDCP 1.4 aankan, weigert die de 4K-stream aan te bieden. Je valt dan terug naar 1080p, ongeacht of de poort technisch gezien wel 4K30 of 4K60 (8-bit) had kunnen verwerken.

Als bandbreedte de enige beperking was, zou 4K op 24 frames per seconde met een hogere kleurdiepte makkelijk binnen de 8.9 Gbps passen, maar omdat de poort alleen HDCP 1.4 ondersteund → geen beeld.

Als je een externe 8K-speler op een oude HDMI 1.4 poort aansluit, krijg je simpelweg geen beeld of een ‘out of range’ melding als de speler probeert een 8K signaal uit te sturen. YouTube streamt overigens wel degelijk in de originele resolutie en framerate als je hardware, zoals een moderne pc of Apple TV 4K op een geschikte HDMI 2.0/2.1 poort dat ondersteunt. Er is geen sprake van dat YouTube stiekem altijd de resolutie downscalet.
Ik gebruik bovendien smarttube op mijn player en daar kan ik de resolutie, bandbreedte en codec van het aangeboden content zelf kiezen.

Kortom: De reden dat deze TV’s op de overige poorten terugschakelen naar een lagere resolutie bij Netflix is de DRM-beveiliging, niet het feit dat de HDMI-klok tekortschiet voor 10 bit HDR.

Ik was eigenlijk niet van plan om nog te reageren omdat je verhaal barst van de aannames.

Ik ben gisteren als Videopionier gedoken in een draadje op het Ziggo forum.
Het handelde om het aansluiten van een Ziggo Next mini via een audio extractor, die alleen 4k25 ondersteunt. Daarbij bleek dat de mini alleen nog een HD resolutie uitgaf.

Hetzelfde gedrag dus als de topic starter hier, ik zie dat hij het inmiddels heeft opgelost door zijn streamer op 50Hz in te stellen. Hierbij blijkt dus weer eens dat Netflix 4K50 als minimale eis ziet om content in 4K weer te geven, ook als je 4K24 wilt weergeven.

Ik heb inmiddels de bevestiging dat voor 4K24 geen HDCP 2.2 nodig is, 1.4 volstaat.
Dat moet je maar van me aannemen. Ook je oude Sony had alleen HDCP 1.4 omdat de maximale support op de HDMI ingangen 4K25 is, ik heb het even voor je opgezocht.

En die Samsung van jou was een gemankeerd toestel met slechts één 600 MHz (18Gbps) HDMI poort. Dat was omdat het een goedkoper model was dan het echte topmodel uit die tijd.
Slim van Samsung, want tegelijkertijd kwam een upgrade beschikbaar voor een One connect box, die inderdaad 4 600 MHz poorten had. Lekker dubbel verdienen voor Samsung.

Ik hoop toch dat je wat van me geleerd hebt. Het juiste advies voor het probleem van de topic starter zou moeten zijn:

1. Zorg dat je de streamer op een poort aansluit die minimaal 4K50 10/12 bit ondersteunt.
  2. Zorg ervoor dat de streamer op 50 of 60 Hz staat ingesteld.

Bij zo veel onjuistheden ga ik niet op mijn rug liggen met de pootjes omhoog :wink:

Ik heb inmiddels de bevestiging dat voor 4K24 geen HDCP 2.2 nodig is, 1.4 volstaat. Dat moet je maar van me aannemen.

Onjuist, de filmindustrie eist door middel van de movielabs specificaties dat alle commerciële 4K-content (of het nu 24, 25, 50 of 60 fps is) beveiligd móét zijn met HDCP 2.2.

Netflix controleert tijdens de handshake bij de de start van de app of HDCP 2.2 aanwezig is. Als HDMI zegt dat er slechts HDCP 1.4 aanwezig is, weigert de Netflix-app de 4K-stream aan te bieden, ongeacht of je de speler instelt op 4K24, 4K50 of 4K60. Je krijgt dan simpelweg maximaal 1080p.

Ook je oude Sony had alleen HDCP 1.4 omdat de maximale support op de HDMI ingangen 4K25 is…

Onjuist, ook hier zit je er compleet naast. De Sony KD-65X9005B ondersteunde op HDMI-poort 1 en 2 wel degelijk HDCP 2.2. Sterker nog: Sony heeft in 2014 juist een firmware-upgrade (en zelfs een sneaky hardware upgrade) uitgebracht om deze poorten specifiek geschikt te maken voor HDCP 2.2 én 4K op 50/60Hz (weliswaar in 8-bit 4:2:0 vanwege de vroege HDMI 2.0-chip). Jouw bewering dat deze tv maximaal 4K25 ondersteunde op alle poorten klopt simpelweg niet!

Hierbij blijkt dus weer eens dat Netflix 4K50 als minimale eis ziet om content in 4K weer te geven…

Onjuist! Je verwisselt hier de HDMI-handshake van de tv/speler met de eisen van de Netflix-app.

Veel moderne tv-ontvangers (zoals de Ziggo Next Mini of een Apple TV) voeren een automatische resolutietest uit. Als het apparaat merkt dat de aangesloten poort geen 4K op 50Hz of 60Hz kan handhaven zonder fouten, schakelt de streamer zelf de volledige systeemresolutie terug naar 1080p50/60 om haperingen in de menu’s te voorkomen.

Omdat de interface van de streamer dan op 1080p staat, speelt de Netflix-app logischerwijs ook in 1080p af. Dit is een beslissing van het bronapparaat/OS en niet een specifieke ‘4K50-eis’ van de Netflix-videostream zelf.

Wat er wel klopt:

De Samsung UE55HU7500 had inderdaad slechts één volwaardige HDCP 2.2 poort (én Samsung een heel goed verdienmodel)

Maar… Het probleem van @Orgeldandri werd verholpen op door de streamer op 50Hz te zetten. Wél omdat de HDMI-handshake tussen de speler en de tv bij een lagere framerate of specifieke poortinstelling eindelijk stabiel werd, waardoor de speler in de gaten kreeg 'Jeeh, ik ben verbonden met een veilig 4K-scherm dat aan de DRM-eisen voldoet. :stuck_out_tongue_winking_eye: