Monorail block op 21,5 E uitrichten?

Hallo allemaal,

Ik heb ook de zelfde monorail Block, maar ik wil ipv 23.5E die wil ik op 21.5E uitrichten. Weten jullie of dat mogelijk is? Staat de arm niet in de weg?

Met vriendelijke groeten,

SatKing.

Beste SatKing007

Welkom op dit forum

Zou je je vraag in een nieuw topic willen plaatsen en duidelijk willen omschrijven wat je precies wilt?

Onderwerp gesplitst en vraag verplaatst.

Ik snap de vraag niet. Wat wil je nu precies?

Sorry voor mijn slecht Nederlands.

Mijn vraag is of ik met een multifeed houder 21.5E kan ontvangen.

Heeft weinig met de rail te maken maar wel met het formaat schotel. 21,5 Oost vraagt een flink formaat schotel.

Ja, en of je op de rail ook een lnb voor de Astra 23,5 wilt hebben.

Klopt, maar hij zegt ipv en niet naast. Dus ik ga van vervanging uit en niet een extra sat.

Maar het kan een taalprobleem zijn en dan gaat het om 21,5 erbij. Dan moet de schotel aardig groot zijn gezien die 2 graden.

2 uren geleden, minplus zei:

21,5 erbij. Dan moet de schotel aardig groot zijn gezien die 2 graden.

Schotel 115cm met een DUO 4,3° LNB of misschien met een 3° monoblock LNB

Of hele smalle LNB’s gebruiken als je 23,5° & 21,6° oost te samen wil ,

maar dan moet je wel genoegen nemen met iets minder signaal op 23,5°O ,

maar nog steeds sterk genoeg om te blijven ontvangen !!

Je zal die dan zowat aan elkaar moeten lijmen !! :wink:

Op 20-12-2021 om 23:11, SatKing007 zei:

Staat de arm niet in de weg?

Je zal de LNB op 21,6° nooit in het midden krijgen , maar altijd naast de arm !!

De vraag is welke satellieten hij nog meer wil ontvangen op de rail. Als dat bijv. ook de Astra 19,2 is, is dat net zo’n probleem want die staat dan ook maar 2,3° van de 21,5 vandaan.
Dus SatKing007, geef eens op welke schotel je hebt en welke satellieten je op de rail wilt ontvangen.

Ik wil 13E, 21,6E en 28,2E ontvangen.

13E en 28,2E ontvang ik al heel goed.

Op 23-12-2021 om 20:26, minplus zei:

Klopt, maar hij zegt ipv en niet naast. Dus ik ga van vervanging uit en niet een extra sat.

Maar het kan een taalprobleem zijn en dan gaat het om 21,5 erbij. Dan moet de schotel aardig groot zijn gezien die 2 graden.

Het is een vervanging en niet erbij. Ik kijk geen Nederlandse zenders op de schotel.

De 13e, 21,6e en 28,2e is geen enkel probleem om op een rail te plaatsen. Daar heb je geen smalle lnb’s voor nodig, zelfs niet op een schotel van 60cm.

Behalve dat ik betwijfel of je 21,5 met een 60cm schotel (goed) zult ontvangen.

Maar het past met gemak.

Ok ik heb een 80 cm schotel, dan moet ik een 120cm plaatsen. Dank jullie voor jullie hulp.

Geef eens even de maten op van de breedte en de hoogte zonder de rand mee te meten.

Op 25-12-2021 om 11:00, SatKing007 zei:

Ik wil 13E, 21,6E en 28,2E ontvangen

120cm Voor 21,6°Oost is vrij ok ,

140cm Is beter , want niet alle zenders zenden even sterk uit !!

Mijn persoonlijke mening :wink:

Is dat niet een beetje groot cookie monster?
Er zijn 2 beams op deze satelliet, de Wide-beam en de Western-beam.
Voor de Wide-beam is dat 47dB die je met een schotel van 65-85cm kunt ontvangen, zie https://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-21B-Wide.html

en voor de Western-beam 45 dBm is een schotel van 85-105cm nodig, zie https://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-21B-Western.html

Het is dus de vraag of hij ook de zenders van de de Western-beam wil ontvangen. https://www.lyngsat.com/Eutelsat-21B.html

Is terug het verschil tussen de theorie en praktijk , Sprietje . Met een 90 cm deltastar speur ik dagelijks de 21,6°E af op zoek naar feeds.

De reguliere zenders ga je nooit ontvangen op 60 cm , misschien op een 78 cm met blokken.

Dus een 90 cm is absoluut het minimum. Alles wat je meer hebt is een bonus. En ja ik heb het over de wide-beam. Voor de western-beam schakel ik wijzelijk over naar de CM 180.

De 21,6°E is en blijft een moeilijke satelliet voor ontvangst in de Benelux. Heel veel reguliere zenders vind je er niet , misschien een tiental … weet dus niet is deze zo interessant is voor de gewone kijker.

Kijk, en dat is nu het verschil tussen iemand die kan lezen en niet kan lezen.
Ik heb nooit geschreven dat je de 21,5 oost met een schotel van 60cm kunt ontvangen. Ik heb alleen geschreven dat wat betreft het passen van de 3 lnb’s op de rail, dit zelfs op een schotel van 60cm kan.
Verder is het van belang welke zenders topicstarter van de 21,5 oost wil ontvangen. Zolang hij dat niet aan geeft, is er verder niets zinnig te vertellen hoe groot zijn schotel moet zijn.