Middengolf dood ?

Sinds kort weer lekker aan het klooien met losse tuners. Mooie Denon TU QS-10

op de kop getikt, heeft als bijzonderheid 2 antenne ingangen voor de FM, dus maak

gebruik van een antenne met horizontale en eentje met verticale polarisatie. Je kunt

per zender de polarisatie instellen.

Als ik op de middengolf een scan doe vindt de tuner absoluut niets.
Is de middengolf totaal verlaten of valt er toch nog iets te beleven ?

en nog een paar

ik vang nog steeds AM op de Denon hoor.

misschien staat je Denon verdraaid?

Ik heb hier meerdere Denon tuners, de TU 255, de 1500RD en nu dus ook de S10. Heb op
allen geprobeerd met die bijgeleverde antenne een scan te doen op MW maar vind niets.
Wat bedoel je met ’ verdraaid’ ?

Op mijn oude Kenwood KT 7500 (beauty) ontvang ik een of andere piraat (El Dorado ?) op de 1332 kHz (ongeveer)

Er zijn ontvangst apparaten met een ingebouwde ferrietkern antenne, als je zo’n apparaat 90 graden om z’n as draaid kan de ontvangst beter worden.

dat bedoelde ik met verdraaien

is overigens een mooi toestel die Denon

ik heb er een antenne bij gekregen destijds

maar ik weet niet meer of dat de externe FM antenne of de AM antenne was, 2013

Daar heb ik het ook mee geprobeerd maar draaien maakt niet uit. De ferriet antenne achter op de Kenwood KT 7500 reageert wel op draaien. De Denon vindt tot nu toe alleen maar brom.

Hang eens een lang stuk draad uit het raam en verbind die met de am antenne ingang.

Wanneer je dan nog niets hoort is je ontvanger defect.

Die ontvanger is 27 jaar oud, dan kan je problemen verwachten.

Inderdaad zou er iets stuk kunnen zijn. Bij de Tweakers zitten er “vintage” gebruikers deel 2, die vaak laten zien dat ze de apparatuur “recappen”.

Eigenlijk volledig reviseren.

wacht even tot de zon onder is, als die het dan nog niet doet is die defect.

OK, probeer zo nogmaals

Sowieso kun je overdag de hele dag Radio Caroline ontvangen op de 648 AM. Die zender ontvang ik in de auto zelfs in Groningen en Oost-Drenthe.

Verder zijn er in het hele land zenders met laag vermogen actief.

Op deze website vind je een overzicht:

https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm

1 like

Een Sangean wereldontvanger met een sprietje hier. De middengolf zit vol buitenlands gebrabbel :grin:

Niet iedereen luisterd radio voor dat gebrabbel, sommigen luisteren het puur voor muziek.

maar ik doe zo’n oude Denon Tuner niet graag continue gebruiken wegens het hoge stroomverbruik

dan check ik mijn websites

bijvoorbeeld => https://mytuner-radio.com/nl/radio/land/france-stations

Yep, internet radio

Lijstje voor de liefhebbers

1 like

11 minuten geleden, Psychosammie zei:

Yep, internet radio

Lijstje voor de liefhebbers

Netjes :smiling_face_with_three_hearts:

Op 22-1-2024 om 10:00, Tonskidutch zei:

maar ik doe zo’n oude Denon Tuner niet graag continue gebruiken wegens het hoge stroomverbruik

Valt mee, de TU 1500 R doet 6 Watt.

Heb je nu al ontvangst van Radio Caroline op de 648AM?

Nee, vreemde is op geen van de tuners. Niet op de (4) Denon’s van rond 2000, de Kenwood KT 7500 pakt een piraat

ergens maar dat was het. Heb hier ook een klein transistor radiootje, die pakt Caroline net hoorbaar. Zal eens in

de tuin gaan staan met die laatste.

, mijn denon receiver met AM doet 520 Watt.

:money_mouth_face:

7 uren geleden, Snoopy zei:

Nee, vreemde is op geen van de tuners. Niet op de (4) Denon’s van rond 2000, de Kenwood KT 7500 pakt een piraat

ergens maar dat was het. Heb hier ook een klein transistor radiootje, die pakt Caroline net hoorbaar. Zal eens in

Maar je moet s’avonds toch genoeg activiteit horen. Dan komen bijna alle grote zenders uit het buitenland door. Radio Caroline is maar een klein zendertje.

Op 24-1-2024 om 09:24, Snoopy zei:

Waarschijnlijk pak je te veel ellende op van externe storingsbronnen. Ik hoor ook vrijwel niets meer op mijn wereldontvanger door al die internetsignalen en andere apparaten.

In de auto is ontvangst op de AM geen probleem.