Bij werken in de tuin enkele weken geleden, en toevallig vlak na een fikse hagelbui, viel het me op dat van de LNB die op 13gr en 28.8gr gericht staat het omhulsel flink aan het degraderen is. Wellicht door een stevige hagelbui zijn er stukjes uitgebroken.
Schotel + LNB’s staan er bijna 16 jaar, dus dat kan wel eens.
Het vrouwtje wil de tuin aanpakken in het najaar en dan is het wenselijk dat de schotel verzet wordt.
Ik kan de schotel + LNB’s vernieuwen, maar dan heb ik maar een mogelijkheid: een beugel tegen m’n carport schroeven.
Alles gaat hoe langer hoe meer naar IPTV, Telenet wil hier in BE af van DVB-C en zetten ook volop in op IPTV. In het weekend las ik nog dat het niet zeker is dat de 28.8 oost in leven gaat gehouden worden, want Sky UK wil er niet meer in investeren. Straks dus ook geen BBC meer op de schotel.
Het gaat me niet zozeer om de aankoop van nieuwe hardware, maar als ik straks 4 dikke gaten in mijn carport heb en na een jaartje of 4 hoor dat ook TV-Vlaanderen/Canal Digitaal de handdoek in de ring gooit, ben ik natuurlijk lekker genaaid.
Voor ons zijn de klassieke zenders van de VRT, VTM en Play de enige waar we echt naar kijken. Soms nog de Duitsers ook tot ZDFInfo aan toe.
Vooral het Vlaamse Eclips is erg belangrijk, omdat ik via de Vu+ hiervan kan opnemen en dat ook bewaren.
Weten jullie wat meer over de toekomstplannen van de M7 groep?
Dat is een hele moiilijke vraag. Ooit heb ik geleaen dar bvb bskyb ook zijn pijlen richt op iptv.
M7, is ook een vraag dat we niet weten.
Je wilt ook kijken naar de duitse, dit zal nog een tijd zo blijven. Je kan ook telenet nemen of belgacim, en dan fta satelliet zenders ontvangen zoals mijn moeder. Zij gebruikt een vu duo 4kse voor beide
behoudt Sky de regionale dienst en publieke taak van ITV tot 2034
blijft de huidige service van ITV gratis te bekijken
19,2 oost:
Goed nieuws voor miljoenen huishoudens met satellietontvangst: De ARD en de satellietoperator SES hebben hun langdurige samenwerking op lange termijn verlengd. Daarmee is verzekerd dat de programma’s van de ARD ook de komende 13 jaar (tot 2040) in de gebruikelijke HD-kwaliteit via de populaire Astra-positie blijven ontvangen.
hotbird:
de laatsten zijn eind november 2022 gelanceerd , dus i.i.g nog wel 10 jaar aanwezig met zenders
En dat nu die Astra 3C het meest belangrijke is voor ons
Er zijn mogelijkheden zat. Bij mijn huidige ISP provider kan ik ook tv nemen. Ik doe dat niet omdat je de eigen opnames niet kan bewaren.
Eclips tv is het grote verhaal. De oude series en films die men daar uitzendt, bewaar ik op NAS om op een van mijn buizen tv’s te kunnen weergeven. Daarom is TVV voor mij zo interessant.
Die Eclips tv vind je eigenlijk ook niet bij een IPTV provider.
Om sporadisch een Duits of Engels kanaal te kijken ga ik geen 4 dikke gaten in de carport boren.
Misschien valt het eens te overwegen de klantendienst van TVV aan te schrijven. Maar in hoeverre die rechtuit gaan zijn…
@de_vrije_fries hoe lang blijft een satelliet normaal in “leven” ?
Ik had vanmiddag het lumineuze idee om AI eens los te laten op deze vraag. Vooral Gemini kwam met interessante info:
Tot wanneer blijft Astra 23.5°E operationeel?
TV Vlaanderen
Het belangrijkste bewijs dat satellietdistributie nog een lang leven beschoren is, is de recente satellietmigratie van provider Canal+ / M7 Group (het moederbedrijf van TV-Vlaanderen):
Astra 3C uitgerold (Eind 2024): SES Astra en M7 Group hebben eind 2024 het volledige zenderpakket overgezet van de verouderde Astra 3B naar de gloednieuwe Astra 3C-satelliet.
TV Vlaanderen
Levensduur: De verwachte operationele levensduur van deze nieuwe satellietgeneratie loopt tot minstens 2038 tot 2040.
Aangezien het herpositioneren en in gebruik nemen van een satelliet tientallen miljoenen euro’s kost, doet een provider dat niet als ze van plan zijn er binnen een paar jaar mee te stoppen.
Als we dit kunnen geloven kan ik gerust mijn gaatjes boren
Gloednieuwe Astra 3C satelliet hahahaha. Was dat maar waar! Het is een 2e hands en helaas ook niet lang meer te gaan. Een jaartje of 3, 4, 5? AI kan fouten bevatten! En dit is een joekel van een fout bah, wat een zooi. Het is op dit forum uitgebreid besproken wat de oude positie was en hoe de oude footprints niet zo mooi passen voor de huidige positie.
Ik gok dat t.z.t. 23,5 graden wordt verlaten en alles naar 19,2 terug gaat waar het ook ooit begon. Want daar is- en wordt wel een gloednieuwe satelliet voor gelanceerd. Als dit het scenario wordt en of M7 dan ook verhuisd is een andere vraag maar de duo LNB schotels zijn er wel op voorbereid.
Omdat AI de bal serieus mis kan slaan, plakte ik dat bericht hier ook maar even Je ziet wel.
Ik ben allerlei dingen aan het lezen geweest. In Duitsland zijn er wonder boven wonder nog steeds plekken waar men internet aan inbelverbindingsnelheden heeft, dus satelliet is daar nog altijd belangrijk blijkbaar. Vermits die op 19.2 zitten, is er voor die satelliet nog hoop.
Ik kan me hier in België nog steeds niet voor de geest halen wie er bij TVV klant zou willen zijn puur om via hun app te kijken.
Het is niet om slimmer te lijken dan den Belg, want ook de Nederlanders hebben hun ellende zelf in huis gehaald met Canal Digitaal. Uitzendrechten verkocht en de Belgen doen hetzelfde met hun zenders. Wat dat betreft is het nog steeds roest op TV.
Weet ik, maar ik bedoelde het antwoord rechtstreekser: dat satellieten in de lucht zullen blijven is zeker. Voor West-Europa al zeker voor de Duitsers. Op vlak van TV-Vlaanderen of Canaal Digitaal blijft het gokken blijkbaar.