Ik zou het kijkhoek-hulpstuk van trust maar eens gebruiken om de kijkhoek op te meten. Het bestaat uit 2 metalen baleinen van een ruitenwisser die je met een klein schroefje en een moertje halfvast aan elkaar zet zodat je de twee baleinen nog net kunt bewegen. Aan het einde van de baleinen zitten meestal gaatjes zodat je niet hoeft te boren.
Eenmaal de juiste hoek overgenomen van de feedhorn, kun je deze op een gradenboogje leggen en opmeten.
Eens met jou . Misschien heb ik het mis, maar ik heb altijd gedacht dat rood de fysieke openingshoek is, maar geel is de verlichtingshoek van LNB. Waar punt “B” de geschatte positie van het fasecentrum van LNB aangeeft. Dus, naar mijn persoonlijke mening, is de fysieke openingshoek van LNB altijd kleiner dan de verlichtingshoek.
Klopt. Ik heb nu een kogel van 25mm diameter in de feedhorn getekend. Dat is ongeveer de golflengte die ontvangen moet worden. Je ziet dan ook dat het middelpunt/fasepunt van die kogel op 15mm vanaf de voorzijde van de lnb ligt als de plastic kap er op zit. Dit is bij de standaard feedhorns zoals die bij de meeste lnbf’s gebruikt worden.
De openingshoek wordt nauwkeuriger naar mate er meer scalarringen gebruikt worden vandaar dat een feedhorn met meer ringen pas interessant is bij schotels vanaf 1 meter. De omtrek van de schotel wordt dan strakker afgetast.
Mijn vraag aan cookie monster was dan ook om met het hulpstuk de hoek op te meten en deze te vergelijken met de standaard feedhorns die een fysieke openingshoek hebben van ongeveer 70 graden.