Ik stel vast dat er een rij waterdruppels opgedroogd is a d buitenkant en voorkant van mijn aquarium
Die witte kalksporen storen mij en ik heb geprobeerd met zoutzuur (10-20%) op keukenpapierprop die te verwijderen…
Direct na poetsen zijn ze weg maar ze komen hardnekkig terug.
Kan ik dit afschuren met tandpasta zonder de ruit mat te maken?
blauwe ruitensproeier vloeistof
Normaal is azijn maar 4-5% azijnzuur in water opgelost, het zoutzuur tussen de 10-20%.
De hardnekkige druppels zijn weg, nu blijven nog van boven naar onder een reeks randen van druppels boven elkaar achter
Gelijk welk zuur lost kalk op…
Ik dacht aan carosserie polish (commandant4 of tandpasta) maar beiden zijn schuurmiddelen en zouden matte plek in glas kunnen geven…
Het is gelijk geëtst in de ruit?
chez
5 januari 2017 om 16:34
5
Hier in Spanje heb je aqua fuerte geen idee hoe dat in Nederland heet maar dat vreet kalk op
Ik heb eerst met zoutzuur(esprit de sel = sprtsel) op keukenpapier geprobeerd,
Na en paar uur waren de druppelssringen er terug…
Dan “bolletje” tandpasta op een washandje en in ringen over de dropsporen gewreven.
Nu nog wachten tot alles droog is en we zien wel.
Ik denk dat ik nu beter resultaat zal hebben
Lukt dit, dan zal het een paar keer herhaald worden tot alles weg is en dan de ruiten een extra beurt geven, en met siliconenspray oppoetsen zodat kalk geen vat meer op heeft. Grrrr
Hier in Spanje heb je aqua fuerte geen idee hoe dat in Nederland heet maar dat vreet kalk op
Hier griekenland , hebben wij dat ook. Het is gewoon een slappe zoutzuuroplossing van een paar %. Ik denk dat je het beste kan experimenteren op een appart stukje glas.
Je kan bij de apotheek ‘ijsazijn’ halen.
Is azijnzuur, maar dan iets sterker dan die die je in de kast hebt staan.
Of lithofin KF Sanitairreiniger …
Gewoon spul wat je ook gebruikt in de badkamer werkt meestal prima.
suc6
Gerrit
Super antikalk van Dasty verkrijgbaar bij wibra
Bruistablet, zelfde die men kan gebruiken voor gebit
Baking Soda
Schoonmaakazijn
verfkrabber
scheermesje
stanleymesje
nieuw aquarium
indien nieuw aquarium vullen met gefilterd water en anders zure haringen erin laten zwemmen.
Ik heb gisteren die kalkplekken geschuurd met tandpasta en ze blijven na 12u weg…
dus ruit volledig uitgedroogd en niks meer te zien…
Ik ga die nu met autoshampo invrijven en oppoetsen, zo plakt er geen kalk meer in!
Als er weer visjes in komen, zorg dan dat alles goed schoon gespoeld wordt, en vrij is van eventuele zeepresten.
Anders zullen de visjes het niet lang overleven.
Het zat aan de buitenkant.
Daar zwemmen de vissen hopelijk niet..
chez
7 januari 2017 om 08:59
15
Hoi,
Even voor je aan het googelen geweest en dit spul zou moeten werken
hg professionele kalkaanslag verwijderaar
tis al schoon, waarom zoekt men niet daar waar het gekent is?
vond op een echt aquarium forum dit :
Eikenschorsextract (wordt ook gebruikt om de pH waarde op stand te brengen) => verdwijnt de kalk wrijvend met spons als of het niks is
Citroenzuur ( parels uit de handel of citroenschijfjes )
…-…> voor kalk
glasschaaf
…-…> voor kiezelzuur aanslag op glas (dat gaat niet weg met zuur)
p.s. en Inderdaad eikenschors extract ken ik nog uit mijn eigen Aquarium tijd samen met mijn oom