Zoals beloofd hier mijn relaas…
Mijn idee om destijds met raspberry Pi’s te beginnen kwam er ten eerste door eenvoudiger gebruik (HDMI-CEC) en ten tweede omdat mijn vu+Uno steeds maar stotterde bij weergave van de opnames van de Duo2.
Vorige week had ik de kans om iemand zijn dreambox 800se te lenen. Hij gebruikte die ontvanger net zoals ik in zijn slaapkamer om streams en opnames komende van zijn ontvanger in de woonkamer te bekijken. Toeval wil dat zijn "master"ontvanger ook een Duo2 is.
Goed, de dreambox met OpenATV als image aangesloten, ingesteld en werken. Gewoonweg perfect, zonder enige hapering een mooi full HD beeld. Besluit: netwerk OK.
De Vu+Uno niet goed te krijgen. Hier staat OpenPli op. Instellingen exact dezelfde als bij de OpenATV ontvanger op één ding na: in de mount-instellingen staat bij verbindingsopties in openatv: rw,utf8. Stond er automatisch in na mounten via de de wizard.
In OpenPli mounten via de wizard laat bij verbindingsopties enkel “rw” staan wat niet werkt; de schijf van de duo2 geraakt niet gemount. In OpenPli moet ik invullen: rw,nolock,sec=ntlm. Echter na 5 min goed spelen, stoppen, 2min bufferen, 15 sec spelen, weer 2min bufferen enz.
Goed, nog maar eens geprobeerd met VTI op de Uno te zetten met alle overbodige apps eraf (steeds melding dat het flash geheugen bijna vol is met VTI, daarom destijds voor OpenPli gegaan). Dezelfde mountsettings als bij OpenPli et voila, het werkt prima. OpenPli en ik, het gaat echt niet samen :-(. Maar het bewijst dat mijn netwerk ok is.
Inmiddels heb ik met de HiMedia speler Kodi 17 bèta1 erop gekregen. Het stotterend beeld (of frame dropping, zo je wilt) is hiermee iets minder geworden, doch nooit helemaal verdwenen. Even gespeeld met de kleursettings (RGB 10 en 8bit en die dingen). Verschil is duidelijk merkbaar, maar nooit geraakt het helemaal inorde. Het meeste van de tijd zijn zowel live streams en opnames perfect, maar intermitterend begint die framedropping terug. Vaak is het voldoende om even een menu op te roepen en weer weg te klikken om het probleem een hele tijd te verhelpen.
Het gekke is, kopieer ik een opname van de Duo2 naar mijn NAS en speel die vanaf de NAS op de HiMedia af, dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Wie oh wie kan mij een oplossing geven in dat mysterie…