Ik weet uiteraard niet of de huidige afspraken uitgebreider geworden zijn sinds 7 februari, maar in Infodigital van Maart (p 348) stond dat je je streaming abo dan wel in de hele EU zou moeten kunnen gaan gebruiken, maar er is geen zekerheid dat je ook streaming aboās uit andere landen zou kunnen abonnerenā¦
Bovendien zou de regeling gelden voor betaalde diensten, zoals Sky, of Netflix e.a. Voor gratis streaming diensten zou niets geregeld zijn⦠of je dus zomaar alles uit de āgratisā mediatheken van ORF, ZDF, SVT en ga zo maar door , overal zal kunnen bekijken, is niet gegarandeerd.
Ik hoop van harte dat ze dit ook meegenomen hebben, want dat is minstens zo belangrijk als de abonneerdiensten vind ik.
Even een kleine opmerking: dit is NIET wat er in het Duitse artikel staat. Er staan namelijk dat deze nieuwe regel het gebruik van streamingdiensten TOESTAAT. Niet dat de verspreiders van die streamingdiensten gedwongen kunnen worden om het binnen de hele EU ter beschikking te stellen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het niets aan de situatie verandert omdat zoān streamingdienst dan vanuit de VS te horen kan krijgen dat ze hun programmaās alleen maar over de hele EU beschikbaar mogen stellen als ze de auteursrechten voor op dit moment nog 512 miljoen mensen gaan betalen. Zelfs al kijkt er maar een tienduizendste van dat aantal mensen naar. Wat we echt nodig hebben is een eenheid van aanbieders binnen de EU die naar met name de VS hard maken dat het niet gaat om een potentieel aantal kijkers maar om een werkelijk aantal, en dat ze de EU moeten zien als een land met vele staten net als de VS dat zijn.
Ook in dit artilel staat dus onderaan āausgenommen sind weiterhin die Mediatheken der Fernsehanstaltenā
En dat klopt dus helemaal met wat in Infodigital staat, dat het om betaalde streamingdiensten gaat.
Inderdaad als jij een abonnement hebt op Sky go, of netflix dan zal je de content die je thuis ook kon zien, in een andere EU staat ook moeten kunnen zien⦠Maar een TV uitzending die je op de ZDF mediatheek, of op het nederlandse Uitzending Gemist, of op SVTPlay kosteloos kan zien in het land van herkomst, is niet noodzakelijk zichtbaar in een andere EU staat.
Ik zie dus geen verschil met het uitgebreidere artikel in Info digital, en dit stukje uit Digitalfernsehen⦠het gaat om diensten waarvoor je moet betalen, niet de zgn Mediathekenā¦
Ik zou uiteraard ook willen dat het anders was, en dat zelfs in eerste instantie de Mediatheken het onderwerp van deze regeling zouden worden⦠maar dat is dus volgens beide artikels niet het geval.
Dat je de Mediatheken niet buiten het land van herkomst kan zien vind ik best wel begrijpelijk. Een Nederlander betaald per slot van rekening niet in de Duitse GEZ Gebühren pot.
Maar CanalDigitaal zou hun online streams wel over de grens moeten gaan aanbieden, zouden ze nu al kunnen doen omdat het op prive login gebaseerde streams zijn en er per login limieten zijn.
Of je nu meebetaalt aan de GEZ in d of GIS in AT en ga zo maar door is iets andersā¦
Feit is nu dat je meestal de eigenproducties uit de mediatheken wel kan zien⦠ingekochte series niet.
Als je het over het opheffen van geoblocking hebt, zijn de mediatheken eigenlijk het eerste waaraan je denktā¦
Dat een stream die je bataalt vrij te zien is, is ergens logisch⦠jij hebt betaald, en of je de content thuis consumeert of op een andere lokatie lijkt me hetzelfde⦠je bent en blijft dezelfde consument, ongeacht waar je bent.
We zullen wel zien wat er gebeurt⦠ik ben overigens benieuwd of ik dan in de toekomst de streams can Canal Digital uit Zweden ook zal kunnen zien als ik buiten zweden ben. Hoe dat overigens werkt weet ik niet, ik ben er momenteel niet echt in geinteresseerd omdat ik liever tv op de tv kijk, dan op de computer⦠maar als het kan, is het wel leuk.
Vandaag in het nieuws van VRT TV, journalist Rob Heirbaut keek via laptop, op de luchthaven van Brussel Airport naar een Belgische film via Netflix. Aangekomen in Berlijn wilde hij verder kijken en deed de test en wat bleek, hij kon de film niet opvragen omdat die in het Duitse Netflix niet aanwezig was.
Dat je de Mediatheken niet buiten het land van herkomst kan zien vind ik best wel begrijpelijk. Een Nederlander betaald per slot van rekening niet in de Duitse GEZ Gebühren pot.
Overigens hoorde ik zojuist in āDie Aktuelle Stundeā (WDR) dat het vooraleerst om aanbieders met gecodeerde abonnee tv zenders gaat maar dat naar verwachting dit uiteindelijk ook zal gelden voor niet-abonnee gerelateerde aanbieders die zonder enigerlei codering in eigen (EU-)land uitzenden.
En nogmaals het zal niet echt veel bijdragen totdat je een abo hebt op een service als Netflix, voor de meer belangrijkere zaken zoals uitzending gemist blijft de geoblock aktief, dus geen ene stap verder met deze beslissing. Lang leve de VPN.
voor de meer belangrijkere zaken zoals uitzending gemist blijft de geoblock aktief, dus geen ene stap verder met deze beslissing.
Uitzending gemist is eigenlijk de enige uitzondering,want deze nieuwe wet geldt ook voor de online-apps van de aanbieders van kanalenpaketten,zoals Ziggo Go,KPN Interactieve tv-app,T-mobile tv anywhere,enz.
Ook NLZiet,Ziggo sport go en Eurosport player moeten hieraan gaan voldoen.
Hmm,ik lees net op TotaalTV ( http://tinyurl.com/lpfpsdw ) dat ook de Europese raad van ministers nog akkoord moet gaan.
Het laatste gedeelte van dat artikel klop niet. ( Geen buitenlandse abonnementen)
Je moet dit namelijk wel kunnen,want het valt onder de wet over het vrij verkeer van goederen en diensten.
Maar,ach ik weet dat de schrijver het bestaan van deze wet graag ontkendā¦
en op het vtm nieuws zei men dat de opheffing van de geoblok beperking zou beperkt worden in de tijd. Men vermeldde er expliciet bij dat het niet de bedoeling was om het hele jaar door in het buitenland te kijken. Dus ga je met vakantie dan neem je je abonnement mee, maar na een beperkt aantal dagen (hoeveel ?) is het uit met de pret.
Dat zal dan wel net zoiets worden als roaming bij mobiele telefoonaanbieders.
Bij de een kan dat langer als bij de ander.
Maakt men de periode echter te kort dan kan in EU verband al snel worden aangegeven dat het een belemmering vormt van het vrij verkeer van personen.
De angst alleen al om de favoriete serie niet meer te kunnen zien met NL ondertiteling zou iemand kunnen afhouden van een welverdiend (langer of vaker) verblijf in een andere lidstaat.
Geoblocking wordt dan al snel een niet-toegestane beperking en komt in strijd met de ook horizontale werkende bindende EU regels.
De angst alleen al om de favoriete serie niet meer te kunnen zien met NL ondertiteling zou iemand kunnen afhouden van een welverdiend (langer of vaker) verblijf in een andere lidstaat.
Hahahahaha⦠dat is een goeieā¦
Je zou eindelijk gewoon āallesā moeten kunnen abonneren uit iedere lidstaat⦠Als de voorstanders van de EU duidelijk willen maken welke voordelen die club allemaal heeft voor de burgers, zullen ze eindelijk eens met iets moeten komen waar de normale burgers ook wat aan hebben⦠en dan zonder adders onder het gras zoals met mobiele telefonie⦠want daar āleeftā wel e.e.a⦠zeker in Zweden, Denemarken en ook Noorwegen, die met die regeling voor EU en EES meestal wel meedoen⦠de āgoedkopeā abonnementen/kontantkaarten werken vaak alleen in het binnenland⦠precies, wegens die verplichte regels, dat als het in het buitenland moet werken, het tegen dezelfde prijs is als in het binnenland.
Met TV abonnementen en/of streaming abonnementen, heb je geen extra kosten voor de verspreiding, dus daar zal het niet aan liggenā¦
We zien wel⦠maar voorlopig zie ik voor mezelf weinig toegevoegde waarde, omdat ik geen streaming diensten abonneer.
Maar dit soort dingen zijn altijd de moeite waard om het uit te bouwen.