DISEqC, 20 lnb's schakelen

Nou ik ben blij dat het in ieder geval op deze manier werkt.

Alleen als je nog een extra kabel terug kunt leiden van je tuin naar je huis/dak, kan je toch probleemloos schakelen, in de ‘normale’ cascadevolgorde (deze optie had ik nog niet genoemd ). Dan moet de SUR211 achter poort 1 van de SUR420, en e’e’n van de vijf ingangen die daar dan ontstaan zijn moet je terug naar je huis/dak voeren. De ene schakelopdracht van diseqc 1.1, die je ontvanger telkens geeft, komt dan altijd aan bij de goede schakelaar, omdat de SUR211 dan weer in het default pad staat. Maar ja, ik weet niet of het trekken van een extra kabel een re"ele optie is.

Hieronder als bijlage het schema van de diseqc 1.1 inputnummering.

Zoals ik al eerder zei, je kan dat ook binair/digitaal berekenen, maar ik doe het liever visueel met zo’n schema (voor mijn eigen overzicht).

Als een bepaald schakelnivo ontbreekt, is het gebruikelijk om binnen dat nivo dan maar de eerste mogelijkheid (het linkse pad in het schema) te kiezen (zie bijvoorbeeld ook mijn post over het gebruik van option-switches binnen diseqc 1.0:

DSR8141 met duo quad lnb en extra lnb voor BBC mogelijk? - 7 van a33 ).

Het was leerzaam om zo eens te puzzelen met een cascade die feitelijk een heel andere volgorde heeft, dan hoe de commando-structuur van diseqc is opgebouwd. En om te merken dat het inderdaad binnen het diseqc protocol zo flexibel werkt (al doet niet iedere ontvanger even flexibel mee… ).

Groet,

A33