De regionale DAB+ ensembles gaan on air

Vanaf vrijdag gaan veel regionale en middengolf omroepen ook live op DAB+. In Zeeland en het westelijkste stukje van Brabant is het al live en vrijdag komt daar vrijwel heel Nederland bij. Alleen de Randstad moet wachten tot 1 september.

Het lijkt er op dat het voornamelijk eerst de regionale publieke omroepen zullen zijn. De regionale FM en AM commercielen moeten van hun vergunning uiterlijk per 1 september live zijn. Tussen nu en 1 september komen er zo in totaal bijna 40 stations bij op DAB+.

Mensen die op de grens van twee of drie regionale gebieden wonen vallen met hun neus in de boter en zullen waarschijnlijk stations van meerdere regio’s opvangen.

Zojuist een scan gedaan en ja hoor : Kanaal 6 B is on air.

Ontvangst van :

Omrop Fryslan

Radio Noord

Radio Drenthe

Radio Flevoland

Radio Gelderland

Radio M Utrecht

Radio Noord

Radio Oost

In Veendam ook ontvangst van Kanaal 6 B.

Wel aan de zwakke kant.

Wat is de locatie van deze zender?

Ik ga uit van Smilde. Zwolle zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Ik denk ook Smilde.

Maar op dit moment met laag vermogen.

Signaal is aanmerkelijk zwakker dan van de NPO en de Commerciële zenders

Ga er vanuit dat ik Zwolle hier niet kan ontvangen.

Aangezien het morgen pas officieel in de lucht moet zijn ga ik er vanuit dat nog niet alle zenders in de lucht zijn en nog niet alles afgeregeld is. Even kijken hoe het morgenmiddag klinkt…

iemand een schema van het bereik van de transmissies?

iemand een schema van het bereik van de transmissies?

Dit is de situatie zoals hij eind mei zou moeten zijn:

Dit zou eigenlijk al bereikt moeten zijn per 1 mei maar nog niet alle masten staan aan: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2090828/radio-gelderland-begint-met-digitale-radio.htm

Vanaf 1 september moet het er zo uit zien:

En vanaf 1 januari 2017 gaat het er zo uit zien:

Meer info vind je hier: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

1 like

bedankt voor de informatie…

Inmiddels is bekend dat er vanuit Smilde inderdaad tijdelijk wordt uitgezonden op laag vermogen.

De ontvangst gaat nog verbeterd worden.

Ok bedankt voor de info.

Ze zijn volgens mij met de vermogens aan het spelen. Op mijn (ongevoelige) autoradio ontving ik ineens het regio zuid pakket.

Ontvangst was prima op de A27, rijdend richting het noorden, tot ongeveer Vianen.

De DAB+ Fase 3 is nu in opdracht gegeven, dus het wordt alleen maar beter!

hoi,

Vanmiddag is een nieuwe glimmende DAB+ antenne installatie gespot halverwege de zendmast te Hoogersmilde. Deze antennes worden komende dagen op hun juiste plek in de mast gemonteerd. Waarschijnlijk zal as. vrijdag het regionale T-DAB+ netwerk “Oost” op kanaal 6B hier vanaf worden uitgezonden i.p.v. vanaf de tijdelijke antenne.

DAB+ antennes zijn gemonteerd in Jirnsum en de tests op 9D zijn gespot vandaag
Vandaag zijn testuitzendingen gespot op kanaal 9D. Na een kijkje bij de mast Jirnsum blijkt dat alle nieuwe DAB+ antennes zijn gemonteerd. Hierop wordt wellicht vanaf morgen het regionale T-DAB+ netwerk “Noord” op kanaal 9D uitgezonden

bron:http://radio-tv-nederland.nl/index.html

1 like

hoi,

de zender in irnsum is nu onair.(9D)

komt even sterk binnen als de 11C uit smilde (9,5 blokjes van de 10)

alleen 12C uit leeuwarden is sterker (10 van 10 blokjes)
dit alles in nijega nabij drachten

de noodzender voor 6B in smilde is nu weer in de lucht even als de de 11C uit smilde die vannacht wegens werkzaamheden beiden of air ware

Hoi de vrije fries,

Grappig dat jullie RTVNH nu nog eerder kunnen ontvangen dat de Noord Hollanders zelf! (Purmerend en hoger…)

Weet jij misschien wanneer Wieringermeer daadwerkelijk gaat uitzenden?

(neem aan dat het DAB+ signaal van het regionale ensemble daar vandaan komt, tĂłch?)

Bedankt!

hoi,

wieringermeer zend al uit met een noodsysteem afgelopen weken kon ik dit signaal al zwak ontvangen hier in oost friesland (nabij drachten)

nu irnsum aanstaat kan ik wieringermeer natuurlijk niet meer mee krijgen.

dit is wat ik weet:

op 23 mei is de nieuwe dab antenne al gespot bovenin de mast van wieringermeer.

zal dus binnenkort wel aangaan met vol vermogen.

deze zender is bestemd voor het noorden van noordholland.

voor het midden en zuiden van noordholland zul je moeten wachten op de 1 september dan gaat de 8A aan via amsterdam en rotterdam met o.a. ook RTV NH

wat smilde betreft:

gistermiddag was te zien dat het bovenste deel van de nieuwe DAB+ antenne installatie opgehangen is. Het onderste deel is naar een tijdelijk hoger plek in de mast gegaan maar nog niet op de definitieve plek

hoi,

smilde nu met nieuwe dab antenne on air

komt hier met volle bak binnen.

smilde 6B: alle 10 de blokjes (was 4 blokjes op nood antenne)

irnsum 9D: noordwest alle 10 de blokjes

leeuwarden 12C: alle 10 de blokjes

smilde 11C: 9 1/2 blokje

dus alles komt zeer goed binnen

de regiozender smilde (6B) met 3,5 KW komt zelfs beter binnen dan de 11C uit smilde met 10 Kw.

lokatie nijega (bij Drachten).

Met andere woorden: dat is 100 pro en de centen liggen in de hoek…

De afgelopen week zijn i.i.g. de volgende zenders aangezet :

Zwolle (laag vermogen)

Smilde (hoger vermogen)

Hengelo

Hoogezand

Wieringerwerf (hoog vermogen)

en inderdaad Irnsum

Zwolle blaast nu op vol vermogen.