Vanaf vrijdag gaan veel regionale en middengolf omroepen ook live op DAB+. In Zeeland en het westelijkste stukje van Brabant is het al live en vrijdag komt daar vrijwel heel Nederland bij. Alleen de Randstad moet wachten tot 1 september.
Het lijkt er op dat het voornamelijk eerst de regionale publieke omroepen zullen zijn. De regionale FM en AM commercielen moeten van hun vergunning uiterlijk per 1 september live zijn. Tussen nu en 1 september komen er zo in totaal bijna 40 stations bij op DAB+.
Mensen die op de grens van twee of drie regionale gebieden wonen vallen met hun neus in de boter en zullen waarschijnlijk stations van meerdere regio’s opvangen.
Aangezien het morgen pas officieel in de lucht moet zijn ga ik er vanuit dat nog niet alle zenders in de lucht zijn en nog niet alles afgeregeld is. Even kijken hoe het morgenmiddag klinkt…
Vanmiddag is een nieuwe glimmende DAB+ antenne installatie gespot halverwege de zendmast te Hoogersmilde. Deze antennes worden komende dagen op hun juiste plek in de mast gemonteerd. Waarschijnlijk zal as. vrijdag het regionale T-DAB+ netwerk “Oost” op kanaal 6B hier vanaf worden uitgezonden i.p.v. vanaf de tijdelijke antenne.
DAB+ antennes zijn gemonteerd in Jirnsum en de tests op 9D zijn gespot vandaag
Vandaag zijn testuitzendingen gespot op kanaal 9D. Na een kijkje bij de mast Jirnsum blijkt dat alle nieuwe DAB+ antennes zijn gemonteerd. Hierop wordt wellicht vanaf morgen het regionale T-DAB+ netwerk “Noord” op kanaal 9D uitgezonden
wieringermeer zend al uit met een noodsysteem afgelopen weken kon ik dit signaal al zwak ontvangen hier in oost friesland (nabij drachten)
nu irnsum aanstaat kan ik wieringermeer natuurlijk niet meer mee krijgen.
dit is wat ik weet:
op 23 mei is de nieuwe dab antenne al gespot bovenin de mast van wieringermeer.
zal dus binnenkort wel aangaan met vol vermogen.
deze zender is bestemd voor het noorden van noordholland.
voor het midden en zuiden van noordholland zul je moeten wachten op de 1 september dan gaat de 8A aan via amsterdam en rotterdam met o.a. ook RTV NH
wat smilde betreft:
gistermiddag was te zien dat het bovenste deel van de nieuwe DAB+ antenne installatie opgehangen is. Het onderste deel is naar een tijdelijk hoger plek in de mast gegaan maar nog niet op de definitieve plek