wat heeft dat kut Classic FM met de DAB+ te maken?
omdat jou favoriet geen geld meer heeft voor uitzendingen is DAB+ plots eenheidsworst
hou de draad zuiver a.u.b.
Ik weet niet waarom je je zo grof wilt uiten maar ook ik hoor weinig verschil tussen het gros van de populaire zenders op FM of op DAB+. Dat jij kennelijk geen klassieke muziek kan waarderen zou geen enkel probleem moeten zijn als ik het enorme aanbod van Kink FM, 3 FM en hoe ze ook allemaal mogen heten zie. Voor mij zitten er op dat DAB+ ook maar enkele zenders waar ik naar zou willen luisteren en ik kan me heel goed voorstellen dat als aan dat karige aanbod nog verder wordt gesnoeid veel mensen het als een keuze tussen twintig broodjes met dezelfde kaas zullen ervaren. Dus geen wezenlijke keuze meer.
Heb ook soms dat gevoel vooral als ik al dat gezeur hoor over nieuwe normen of technologie, dan denk ik, daar heb ik voorlopig nog geen probleem mee.
Tja, als je redelijk goed in je slappe was zit kun je je die houding uiteraard gemakkelijk permitteren. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Lang niet iedereen heeft het geld om steeds maar weer spullen te vervangen, en dan is er ook nog de kwestie van ons milieu: hoe jonger je bent hoe meer ellende je in je leven zult gaan meemaken door dit absurde wangedrag.
Maar wat ikzelf het vervelendst vind is dat je door de te snelle ontwikkelingen eigenlijk geen enkel product meer kunt kopen van een topklasse. Je koopt steeds meer en meer prullen die maar een beperkte looptijd heeft voordat ze alweer achterhaald zijn. Echt mooie goed afgewerkte spullen waarvan je mag verwachten dat ze een halve mensenleeftijd meegaan zijn voltooid verleden tijd geworden. Al is het maar doordat te goedkope ingrediënten worden gebruikt waardoor een duur toestel om een paar dubbeltjes productiekosten uit te sparen voortijdig de geest geven. Als ik alleen al denk aan de toch best pittig aan de prijs zijnde Vu+ en Xtrend topontvangers die stuk voor stuk voortijdig de geest geven alleen maar omdat ze bij de productie wat kleingeld wilden uitsparen door er deugdelijker elco’s in te gebruiken. En dat geldt voor veel meer dingen, zo gaf mijn Philips Streamium internet radio toestel om exact dezelfde reden vorige week de geest en anders dan bij de Xtrends zijn daar de elco’s ontzettend lastig te bereiken.
En wat de laatste pakweg 10 jaar steeds vaker voorkomt, het in de verkoop gegooid worden van spullen die softwarematig allerlei manco’s hebben met de belofte dat het allemaal nog wel goed komt met erop volgende software updates. Iets wat niet zelden een leugen blijkt te zijn omdat de fabrikant in plaats van zijn belofte waar te maken doodleuk een vervangend product op de markt brengt en daarmee de originele koper gewoon laat stikken. Je krijgt gewoon geen zin meer om überhaupt nog iets nieuws te kopen, gewoon om je de haast voorspelbare ergernis te besparen.
Hier in Vlaanderen vanaf 1/1/2018 op DAB+ een nieuwe zender bij, Radio Maria, maar ze zijn wel hun FM frequenties kwijt. Gezien hun luisterpubliek meestal ouderen en kansarmen zijn en voor wie deze DAB+ wereld aan hen voorbij gaat. De kans bestaat dus dat Radio Maria veel luisteraars zal verliezen en na verloop dus weer zullen verdwijnen van DAB+ zoals Classic FM. Lees onderstaande link maar eens.
De Talpa zenders zijn nu verbeterd qua geluidkwaliteit van 64 naar 80 Kbops daar na het wegvallen van Classic FM die bandbreedte gebruikt kan worden voor de overige zenders.
Dat jij het eerste bericht niet kunt onthouden, waarin het over het succesverhaal van DAB+ gaat in algemene zin en vervolgens meent dat als een zender die wegvalt het nieuwsbericht nu ter discussie staat is helemaal jou eigen kwestie.
Die kwestie die je al dik genoeg er boven oplegt en in je eigen topic naar voren brengt >
mij gaat het in dit topic niet erom dat er wijzigingen plaatsvinden in het beschikbare zenderlijstje, maar over de rasse voortgang van de DAB+ ontwikkeling
Hier in Vlaanderen vanaf 1/1/2018 op DAB+ een nieuwe zender bij, Radio Maria, maar ze zijn wel hun FM frequenties kwijt. Gezien hun luisterpubliek meestal ouderen en kansarmen zijn en voor wie deze DAB+ wereld aan hen voorbij gaat. De kans bestaat dus dat Radio Maria veel luisteraars zal verliezen en na verloop dus weer zullen verdwijnen van DAB+ zoals Classic FM. Lees onderstaande link maar eens.
Daar kan over getwijfeld worden, is echter gezien de omzet en de overstap die in de nieuwsbronnen gedocumenteerd worden niet nodig.
De introducties van nieuwe technieken / systemen werden ook in het verleden kritisch beoordeeld en betwijfelt gezien hun levensvatbaarheid.
een alternatief zoals DCC van Philips was er al heel snel en goed verkocht (de DAT) welke zichzelf weer uit de markt prijsde wegens de CD burners in elke PC
voor DAB+ zie ik geen concurrent of alternatief als er niets anders uitgezonden wordt
Ik zie steeds meer telefoonabonnementen met onbeperkt internet. Streamen maar vanaf je telefoon. De volgende stap is een autoradio met onbeperkt internet.
Ik doe het natuurlijk al lang, dat streamen. Maar blijkbaar is dat toch wel behoorlijk duurder voor de omroepen…
Tot slot laat Marcello Lombardo van de EBU zijn licht schijnen op de kostprijs van FM, dab+ én streaming via internet, gebaseerd op reële cijfers in de vijf grootste Europese radiomarkten. Die berekening bevestigt dat de kostprijs van uitzenden via dab+ slechts 10 procent bedraagt van wat uitzenden via FM kost.
Streamen via internet is minstens vier keer duurder dan dab+, waarbij dan ook nog eens werd rekening gehouden met het feit dat er via internet gemiddeld slechts 17 minuten per dag naar de radio wordt geluisterd. Als iedereen evenveel via internet zou luisteren als er momenteel op FM het geval is (gemiddeld 80 à 90 minuten per dag), dan kost dat de omroepen tot 1,5 keer de prijs van FM en tot 15 keer de prijs van dab+. Of anders gesteld: voor de prijs om 24 uur/dag uit te zenden via dab+ kun je iedereen maximaal 1,7 minuten per dag laten streamen.
Ik zie steeds meer telefoonabonnementen met onbeperkt internet. Streamen maar vanaf je telefoon. De volgende stap is een autoradio met onbeperkt internet.
Natuurlijk, er is altijd een volgende stap. En dat kun je dan weer als argument gebruiken om het huidige af te branden.
Ja, dat is volledig positief. De techniek en het geluid zijn vast prachtig maar het had gewoon een paar jaar eerder moeten zijn.
Er zijn meer technologien geweest die te laat kwamen zoals bijvoorbeeld de opneembare blu-ray schijf. In eerste instantie te duur en nu achterhaald. In de nieuwe PC’s zit geen optische speler meer.