Ik heb mij een nieuwe PC aangekocht, en ik dacht ik neem mij zo een game PC, glazen kast en oplichtende fans. Maar na hem volledig te hebben geinstalleerd kom ik tot de ontdekking dat de 3 exta fans de hele tijd tegen volle snelheid draaien. Het gaat hierbij dus om de cooler fans voor de kast, niet voor de CPU. Het is echt bijna niet uit te houden, zo luid. Heeft er iemand een oplossing ? Ik heb nagekeken en die 3 fans zijn allen op een klein printplaatje aangesloten, dus NIET op het moederbord. Als ik in de Bios ga zijn ze ook niet terug te vinden, TTZ de waarden zijn 0.
Het gaat hier om een Asrock A520M-HVS moederbord. En ja, online aangekocht hier in Griekenland. Ik zou eventueel daar eens kunnen informeren ook maar ik dacht mischien zijn er hier mensen met ervaring. En het vreemde is dat ik geen games speel op de PC, ik vind hem gewoonweg mooi.
beetje weinig info want anders kan je er mss een dimmertje tussen zetten dat de snelheid van die fans vertraagd.Bij de chinees in massa goedkoop te vinden.Moet je wel wat kennen van dat aan te sluiten
Ja en nee, ik vind de PC wondermooi, niet te groot, hij is ook supersnel maar de fans zijn te luid. Ik heb hem deze morgen nog eens opengemaakt, en zovele bedradingen enkel voor de fans, zal wat voor de volgende week zijn.
En dat kleine printplaatje zit aangesloten op? Waarschijnlijk is het gewoon een fan hub die aangesloten zit op het moederbord.
Nee steekt gewoon op de PSU, daarom draaien die fans ganse tijd op volle toeren. En dat versta ik niet hoe men zo wat kan ineensteken. Trouwens op het moederbord zijn 2 aansluitingen voor de case fans, ik ga een der dagen de boel daar op aansluiten. Trouwens de shop heb ik nog niet kunnen bereiken, maar ik ben in 2 weken op het vasteland en dan kan ik daar eens gaan informeren.
Nee steekt gewoon op de PSU, daarom draaien die fans ganse tijd op volle toeren.
Nou dan zou ik een fan hub proberen. Die sluit je aan op het moederbord en daar kan je dan je 3 fan’s op aansluiten. Hoop alleen dat het moederbord 3 fan’s op 1 aansluiting kan aansturen qua stroomverbruik.
Als jouw fan’s RGB aangestuurd kunnen worden moet je wel een geschikte Fan hub kopen. Zie ook YouTube.
Nou dan zou ik een fan hub proberen. Die sluit je aan op het moederbord en daar kan je dan je 3 fan’s op aansluiten. Hoop alleen dat het moederbord 3 fan’s op 1 aansluiting kan aansturen qua stroomverbruik.
Als jouw fan’s RGB aangestuurd kunnen worden moet je wel een geschikte Fan hub kopen. Zie ook YouTube.
OK probleem opgelost, mededings door jullie help hier. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de reeds vooraf geplaatste Fan hub NIET aan het moederbord was aangesloten, de kabel hing er gewoon met een strap aan. Ik heb hem dan aangesloten, aan de hub en aan het moederbord ( daar slechts 2 kabels ??), en de PC loopt ZO rustig nu, alle fans draaien maar op een voor mij normale manier. Bedankt allemaal. Op het beeld onderaan zie je onder de reset switch geen kabel naar het moederboard lopen.
Dan zou ik de specificaties van die fan hub nog eens nazoeken want 2 aansluitingen lijken me wat weinig.
Ja PC moet ik terug openen, de fans draaien normaal en gaan soms zelfs sneller draaien, maar ik kan niets instellen of controleren, in UEFI mode wordt de fan niet getoond, en fan software, van Asus of van andere firmas werken ook niet. Temp van de PC na een uurtje aan is nu 34 graden.
Alhoewel ik reeds hubs tegengekomen ben met 2 kabels, zie foto …