Blijf maar problemen houden met een stukje kwaliteit, wie weet het?

Ik heb de Creality 10 pro en heb regelmatig het volgende probleem, zie foto.

Wat is hier aan de hand?

Even wat aanvullingen, het betreft PLA en de temperatuur staat op 210gr.C.

Het lijkt erop dat er PLA los op het object wordt aangebracht en niet voldoende

smelt waardoor het hoger uitkomt als wat Simplify berekent.

Hoe dik heb je de lagen ingesteld en hoe oud is je nozzle?

En hoe snel print je?

Kijk eens hier of daar een oplossing tussen zit.

Wat ik kan bedenken is dat de laagdikte, snelheid of nozzle niet klopt.

Zie ik het goed dat het voorste vierkant losse lagen heeft en de achterste minder?

23 uren geleden, Matchless zei:

Hoe dik heb je de lagen ingesteld en hoe oud is je nozzle?

En hoe snel print je?

Kijk eens hier of daar een oplossing tussen zit.

Wat ik kan bedenken is dat de laagdikte, snelheid of nozzle niet klopt.

Zie ik het goed dat het voorste vierkant losse lagen heeft en de achterste minder?

Ja, dat zie je idd goed.

Ik heb de temperatuur al hoger (220) gezet. Gaat al beter.

De laagdikte staat op 0,4mm.

Nozzle zal 3 maanden oud zijn Max.

Heb je gechecked of het bed niet krom is en gecalibreerd is?

Dat bed is van aluminium en dat gaat met de tijd kromtrekken.

Zo maar een opmerking, is je filament droog genoeg?

Dat spul is hygroscopisch en dat kan ook tot problemen leiden.

2 uren geleden, Matchless zei:

Heb je gechecked of het bed niet krom is en gecalibreerd is?

Dat bed is van aluminium en dat gaat met de tijd kromtrekken.

Dat klopt maar de Creality heeft een “automatische”

9-punts kalibratie die ik regelmatig laat uitvoeren.

9 minuten geleden, ceesv zei:

Zo maar een opmerking, is je filament droog genoeg?

Dat spul is hygroscopisch en dat kan ook tot problemen leiden.

Dat zou zo maar kunnen. Hoewel ik de RV op 50% houd.

Maar het filament staat hier wel (soms heel lang) open

en bloot in de huiskamer waar de printer staat.

Het is natuurlijk slecht controleerbaar of dat de oorzaak is.

Het is aanbevolen om je filament in gesloten zip zakjes te bewaren.

Je zou het filament kunnen drogen in een oven, afhankelijk van het materiaal tussen de 40 en 85 graden.

Op 21-12-2023 om 21:13, Con zei:

De laagdikte staat op 0,4mm.

Is je laagdikte echt ingesteld op 0,4mm? En wat is dan de diameter van de nozzle?
0,4mm is een hele gangbare diameter voor een nozzle.
Maar dat zou ik de laaghoogte terugzetten naar 0,2mm.
Een algemeen advies is om de laaghoogte maximaal de helft van de nozzle-diameter te houden.

(Als je dus een nozzle van 0,8mm gebruikt, is die 0,4mm laaghoogte wél goed).

Mijn nozzle diameter is 0,4 mm.

Ik heb de laagdikte voorheen ook op 0,2 staan

maar gaf hetzelfde wisselende resultaat.

Maar omdat het soms fout gaat kan het mogelijk

aan de kwaliteit van de PLA zijn.

Dus mijn logische vraag is dan ook waar jullie de

beste ervaring mee hebben wat betreft PLA en

dan niet naar de prijs gekeken.

Con, heb je nog geprobeerd om het pla op 40 graden in de oven een paar uur te drogen?

Daar heb ik overheen gelezen. Ga ik proberen.

Het beste kan je een filament droger kopen, en dan printen met de filament nog steeds in de droger. Voor de zeer hygroscopische filamenten is dit bijna een vereiste.

Die drogers zijn niet zo duur, en lossen veel kwaliteit problemen op .

Vandaag een nieuwe rol uit de vacuum verpakking gehaald maar gaf geen verbetering.

Daarna nozzle vervangen, nauwelijks verbetering, wel ietsie.

Bed auto geleveld, resultaat? Hetzelfde.

Met de hand geleveld, stuk beter.

Ik gebruik Simplify3D ben nu aan het testen met de originele geleverde slicer.

Is de voeding van je printer nog wel stabiel? Kan me zo voorstellen dat tijdens het printen die af en toe inzakt en dat ga je natuurlijk terugzien in het resultaat.

3D Printer Repair - Replacing and Rewiring a Power Supply - PCBurn

De originele slicer gaf het zelfde probleem.

Wat achteraf waarschijnlijk bleek dat mijn bed te scheef stond.

Er zaten 2 wielen onder het magnetische blad los.

Ik heb weer een test gedaan met 5 vierkantjes voor 1 layer en

die was eindelijk perfect. Ik begon al “wan te hopen”…

Vreemd is het wel want ik had al zeker 100 printjes gemaakt

die goed waren, blijkbaar een en ander verlopen in de tijd.

Gebeurd regelmatig hoor. Het rammelt ook de hele tijd als hij aan het printen is en het bed wordt vastgehouden door een paar veertjes en niet geborgde stelschroeven.

Op 25-12-2023 om 22:54, Big fellow zei:

Het beste kan je een filament droger kopen, en dan printen met de filament nog steeds in de droger. Voor de zeer hygroscopische filamenten is dit bijna een vereiste.

Die drogers zijn niet zo duur, en lossen veel kwaliteit problemen op .

Kun je eens een voorstel van zo’n droger doen?

En zijn er dan filamenten die daar niet gevoelig voor zijn?

Dit is momenteel de beste en is regelmatig wel ergens in de aanbieding: Sunlu FilaDryer S2

Zet er ook deze mod op: https://www.thingiverse.com/thing:5401837

9 uren geleden, Con zei:

Kun je eens een voorstel van zo’n droger doen?

En zijn er dan filamenten die daar niet gevoelig voor zijn?

Ik heb zelf vorig jaar de Creality dryer gekocht. Maar die is niet meer beschikbaar lijkt het. Ook is de dryer die vermeld een stuk moderner / beter…

Wat ik doe is mijn filament drogen en dan direct een vacuümzak in met een zakje silica gel. Als ik dan wat wil printen, is de filament al gedroogd. Voor langere prints (in mijn geval reken ik > 12 uur daaronder) print ik direct uit de droger, die ik dan wel “boven” de printer zet.

Maar ik denk erover na om een Bambu lab X1 carbon of een P1S te kopen met een AMS, welke ook een droger is… Dan de gemodificeerde Ender 3 v2 de deur uit, of misschien weggeven aan iemand die wilt beginnen met het 3D printen… Die beslissing ga ik over een paar maanden maken… :slightly_smiling_face:

10 uren geleden, Big fellow zei:

Wat ik doe is mijn filament drogen en dan direct een vacuümzak in met een zakje silica gel. Als ik dan wat wil printen, is de filament al gedroogd. Voor langere prints (in mijn geval reken ik > 12 uur daaronder) print ik direct uit de droger, die ik dan wel “boven” de printer zet.

Dat is na het drogen zeker niet verkeerd om te doen, dan blijft het inderdaad langere tijd goed.

Zelf heb ik 2 gemodificeerde Sunly S1’s.

https://www.printables.com/model/489502-sunlu-s1-filament-dryer-fan-mod-for-4020-sized-fan

https://www.printables.com/model/129999-sunlu-s1-filament-dryer-m10-ptfe-guide

Omdat de lucht in deze droger niet voldoende circuleert daar een ventilator mod ingebouwd. Deze droger is echter alleen voor PLA en eventueel PETG geschikt, voor speciale filaments wordt ie niet warm genoeg (max 50-55 graden). Ik zou nu dus altijd voor de S2 gaan. Als je alleen PLA print, is dit een prima en veel goedkopere keuze. De MOD’s kan je zelf printen en een 40mm ventilator soldeer je er zo tussen.

De S1 gebruik ik voor permanente filament storage, uiteraard met een zakje silica gel in de spool.

Ook in de S2 circuleert de lucht onvoldoende, maar ook daarvoor is een simpele mod te vinden die de eerder genoemde mod (die de deksel iets open zet) dan ook weer onnodig maakt. Als je een fan plaatst, kan je beter deze mod gebruiken als je de droger ook al filament aanvoer wilt gebruiken: https://www.printables.com/model/668444-sunlu-s2-tangential-filament-path-adapter
Fan mod: https://www.printables.com/model/420980-sunlu-s2-filament-dry-fan

Maar ik denk erover na om een Bambu lab X1 carbon of een P1S te kopen met een AMS, welke ook een droger is…

De AMS is als droger overigens niet ideaal. Het kan hooguit wat helpen. Alleen drogen met silica gel is niet voldoende. Het kan wel helpen met droog houden als de filament eenmaal goed droog is.

De printer is overigens wel geweldig, maar dat vertelde ik je een jaar geleden al, dus grote kans dat er over enkele maanden een betere is (x2) en dan wordt je keuze weer lastiger.

@con, voor nu kan je eventueel een gewone elektrische hetelucht oven gebruiken op maximaal 50 graden en dan de spool een paar uur er in laten liggen. Zie ook: https://all3dp.com/2/how-to-dry-filament-pla-abs-and-nylon/