Wie had dat ooit gedacht? We gaan een auto op batterijen kopen. Onze Toyota heeft na 15 jaar zonder één mankement nu een defect. Een mooie verzameling oranje lampjes in het dashboard stralen mij toe. Helaas gaat het om de valvematic, een onderdeel van pakweg 1500 euries plus een dagje sleutelen. Daarnaast nog 4 nieuwe banden nodig dus dat gaan we niet doen.
Er zijn nu 2 dingen te doen:
Een laadpaal op de oprit laten plaatsen;
De juiste laadpassen bemachtigen.
Dus: wie heeft er tips voor laadpalen, de leveranciers en en het plaatsen daarvan? En welke passen moet ik echt hebben.
NB: Ik zit bij Essent en ik ben vooralsnog niet van plan over te stappen. Ook ben ik niet bezig met dynamische tarieven, thuisaccu’s en zonnepanelen. Dat komt misschien later wel.
Op tweakers.net is er heel veel te lezen over mobiliteit en dus elektrisch zoeven over de weg met informatie betreffende die kaarten die je nodig hebt. (of die kaart ook in Antwerpen werkt is dan altijd de vraag)
Een Toyota defect na 15 jaar…dat moet nog garantie zijn Hoeveel kilometer heeft je auto gereden?
Als je drie fase binnen hebt liggen en ze zijn werkzaam gewoon drie fase aansluiting buiten maken met een eigen groep 16 ampère. Je kunt gewoon een 3 fase lader 16 ampère bij je auto bestellen.
Dit hebben wij ook gedaan en werkt hier top. Wij hebben kantoor aan huis en overdag laden de monteur en sales manager en in de avond hangen onze auto’s aan de lader. Wanneer een auto volledig leeg is duurt het wel een uur of 8 voordat hij helemaal vol is, met de Hybride die wij hebben is de accu binnen 2 uur vol als hij helemaal leeg is.
Van uitgaande geen hybrid maar 100% elektrisch en je 400 Volt wilt laden.
Je hebt minimaal 3 x 25 Ampere aansluiting nodig voor je meter.
Je dient een groep van 3 x 16 Ampere aan te leggen in je groepenkast.
Een kabel van 5 x 4mm2 is het meest veilig van groep naar laadpunt.
Dan is het de vraag, ben je handig en maak je zelf een laadpunt of
wil je een kant en klaar laadpunt aanschaffen. Ik heb mijn lader
zelf gemaakt en op de gevel geplaatst met een kant en klare laadkabel
van 4 meter 5 x 2,5mm2. (goed beschouwd kan niemand daar bij komen)
Wat betreft een laadpas, neem er gewoon 1 van de ANWB, normaal in
Nederland zal je daar geen gebruik van hoeven te maken. Tenzij je
een vertegenwoordiger bent of op vakantie naar het buitenland gaat.
Hij loopt nu naar de 180.000 km. Hij kan zeker nog een keer 180k mee maar ga er geen 4000 euries meer voor neerleggen
Zeker, dat noemt Toyota de oplaadservice. Mag je 2000 euries voor aftikken en meerprijs als er wat verder gegraven moet worden. Is een Vattenfall deal dus moet je ook overstappen.
Accu is 75kwh
Nieuw huis zonder gas. Zal dus wel 3 fasen zijn. Moet ik nakijken.
Ik parkeer 2 auto’s op eigen oprit.
Ja die zie ik regelmatig voorbijkomen. Ik denk niet dat we nog naar Italie scheuren maar we zijn wel vaak een weekend of midweek weg. Dan zal er toch wat prik in moeten.
Ja jammer dat 4000€ in de weg staan voor die mooie ouwe toyota en het idee dat je daarna meer bijdraagt aan het milieu.
Als je al 450 km haalt met je batterij mag je blij zijn, hopelijk heb je dan ook die tijd om op te laden. Kun je goed gebruiken voor een lange wandeling.
In onze vorige woning hadden we een Ratio laadpaal. Kon ik zelfs omschakelen naar gebruik op de zonnepanelen, maar later bleek dat we dan zoveel zon moesten hebben dat hij dat zelden deed. Hij moest minstens 3 x 6 amp ‘ontvangen’ en dat gebeurde alleen als het echt een zomerse dag was.
Dus in de nieuwe woning wilde ik een ander merk. Kreeg ik een ABL want dat was het merk dat de installateur altijd gebruikte, dezelfde installateur die mijn keuken verzorgde en nog veel andere dingen. Ook die zou beter met de zonnepanelen kunnen samenwerken. Helaas niet zoals ik hoopte, want ik had op dat moment alleen een. auto die op 1 fase wilde laden, dus de lader zou voldoende moeten hebben aan 1 x 6 amp, maar hij stond toch steeds mooi te wachten op 3 x 6 amp, tenzij ik ging schuiven met regelaartjes en dan via de computer de hybride stand instelde dat hij bij 30% van die 3 x 6 amp al zou gaan laden. Verder nadeel van die ABL was dat ik niet kon zien hoeveel energie er nu werkelijk in de auto was geladen.
Omdat ik een thuisbatterij liet plaatsen wilde ik nu een compleet systeem wat goed samenwerkte, ik had al solaredge en daar heb ik dan ook de laadpaal van genomen. Ben daar nu erg tevreden over, ik kan alles zien wat ik wil weten, en kan alles instellen wat ik wil kunnen instellen, allemaal via 1 app die op mijn PC draait, op mijn tablet en op mijn smartphone.
Waar je in ieder geval op moet letten zijn:
Loadbalancing (kook je elektrisch en zet je ook de oven aan als je auto laad dan vliegen je stoppen er niet uit.) MID meter (als je ERE registratie gebruiken, krijg je geld terug) en hoe je de paal eventueel uit kan zetten zodat de buren niet bij jou laden tijdens de vakantie (pasjes systeem, of via een app, of een slotje, of simpel de zekeringen uit).
Ten slotte: Vind je het meeste niet zo interessant dan heb ik hier nog een 3 jaar oude ABL met loadbalancing liggen, mag je gratis ophalen. Moet je wel zelf (laten) installeren.
Zelf heb ik het goedkoopste van het goedkoopste gekocht. Het werkt al ruim 3 jaar feilloos. Gewoon een laadpaal gekocht, aan de muur bevestigd en via een 3-fase 3x16A automaat aangesloten met 5 x 2,5 mm kabel is maar 1 m (laadpaal aan de buitenmuur, precies tegenover de meterkast) Maar voor de zekerheid niet laden als we gaan (elek) koken, al is het ook wel eens per ongeluk beide aangeweest. Tussen de automaat en laadpaal heb ik een hoofdschakelaar in de meterkast geplaatst om misbruik te voorkomen Tot nu toe is het goed gegaan. Ik heb een IONIQ 5 met 77 kW accu, range op papier is 515 km. Ik heb 3 laadpassen (ANWB, My Hyundai en SHELL RECHARGE) nooit misgegrepen met vakanties italië, Servië, Griekenland, Montenegro, Oostenrijk.
150kw/h, 80% vol in 28 minuten. Net lang genoeg om even te piesen.
Geen idee. Eerst nog een proefrit en dan bestellen.
@TangoBravo , bedankt voor de aanbieding. Ik ga wel voor een moderne laadpaal omdat deze auto tot 22kw/h uit het stopcontact kan trekken.
@Michel strak modelletje. Komt op de longlist. Ook Tweakers nog even doorspitten.
Ik maak me wel een beetje zorgen over het aantal cowboys op de installatie markt. Ik las op Reddit iemand die zelf ging graven en een goede kabel ging neerleggen en alsnog een offerte van 2100 euro kreeg. Wat dat betreft zijn alle merken laadpalen en installateurs volledig nieuw voor mij.
Alleen ga jij dat niet doen als je ziet wat het kost, bij Liander (en andere netbeheerders) gaan de maandelijkse kosten voor een aansluiting explosief omhoog, AI zegt het volgende:
Ter vergelijking: een 3x25A aansluiting kost bij Liander ongeveer € 360,39 per jaar. Een verzwaring naar 3x35A kost je dus ruim € 1.440 extra per jaar aan vaste lasten.
Een 75 kw auto gaat met een laadpaal van 11 kw in ongeveer 5,5 uur van 20 naar 100%. Dus iets meer dan een halve nacht. Laat je hem starten om middernacht dan is hij voor 6 uur weer helemaal vol. Ik vul hem meestal tot 80%, beter voor de accu, maar duurt dus nog korter. Voor een particulier is 22 kw/h zinloos, het is alleen handig bij publieke laadpalen waar je accu met een paar uur, bijvoorbeeld tijdens het winkelen, weer goed gevuld wordt.
Dat klopt, zelfs met mijn 3x40A huisaansluiting zou ik daar niet aan beginnen. Ik heb zelf de WARP 3 pro 11kw, daarvoor had ik een evse-din zelfbouw 1 fase lader om maximaal op zonoverschot te kunnen laden en heb ook veel ervaring met de smartevse 1-3 fasen automatisch schakelend.
Nu ik die Warp-3 heb wil ik nooit meer terug, zelfs niet naar de volledig open-source smartevse, want die warp-3 kan alles en is MID gecertificeerd én heeft een oerdegelijke behuizing.
Prietpraat allemaal, eigenlijk moet je gewoon je zonnepanelen gebruiken, dus moet je een nacht job hebben om overdag te laden. Kijk daar maar eens naar.
@Tonskidutch Ons huis is opgeleverd met 4 panelen op het dak. Daar gaan we de energiecrisis niet mee oplossen. Dat soort fratsen ga ik me misschien in de toekomst druk over maken, nu boeit het me niet.
Thuis opladen met 11Kw duurt 7-8 uur van 0 naar 100% Ik werk hoofdzakelijk thuis dus dat is ook geen probleem.
Je laad alleen nooit van 0 naar 100%, maar van (meestal) minimaal 15% naar 80 of 90%.
Alleen als je een auto kiest met LFP accu’s mag je altijd naar 100%, met andere accu’s naar 80, maximaal 90% en dan 1x per maand naar 100%. Dat is stukken beter voor je acccu.
Inderdaad, je gaat nooit van 0 naar 100, net zo min als je de benzinetank helemaal leeg rijdt voordat je weer gaat tanken. Maar ik denk dat Psychosammie dat voorbeeld waarschijnlijk noemt om aan te geven dat 11Kw ruim voldoende is.
Wat die 100% betreft, ook dat gebruik ik vrijwel nooit, zeker niet voor het rijden in de omgeving. Alleen als ik een wat langere rit ga maken dan zorg ik er voor dat de auto niet al te lang voor de rit tot 100% geladen is, zodat de accu maar een paar uur of zo op die 100% staat, dan is dat geen probleem. Snel laden heb ik nog nooit hoeven doen, alleen een keer uitgetest om te zien hoe dat gaat, en om te zien of mijn pasje bij die laadstations werkte.
Tot slot, ik zie de zogenaamde grannyloader als een noodvoorziening. Handig als je een keer nergens anders kunt laden, maar verder erg langzaam en veel laadverlies. (soms wel 20-30%).