Origineel bericht van: Auggie
Als je al een grote schotel hebt staan kun je hem toch even verdraaien, om te proberen? Dus je ontvanger afstemmen op een regionale zender op Astra 1E, en dan de schotel verdraaien tot je ontvangst hebt - of niet…?
Als je de beginsituatie vastlegt - met wat doorlopende krasjes op de beugels en de buizen - zet je alles na je experiment in één minuut weer terug.
Ik deed het vroeger zo:
Tussen Astra 1 en Astra 1E zitten 4,3 graden. Een buis is 360° rond. Dus moet je 4,3/360=0,012 van de buisomtrek draaien. Bij een 5cm buis is dat Pi.R.R.0,012=0,24cm=2,4mm; bij een 4cm buis 1,5mm.
Origineel bericht van: Auggie
Bij een 5cm buis is dat Pi.R.R.0,012=0,24cm=2,4mm; bij een 4cm buis 1,5mm.
Niemand heeft gemerkt dat ik een enorme fout maak door het oppervlak van de buis (pi.r.r) te berekenen i.p.v. de omtrek (2.pi.r).
Toevallig maakt dat hier in mijn berekeningen niet zoveel uit, omdat de straal ook precies twee is bij een 4cm buis, of ietsje meer bij een 5 cm buis.
@Auggie,
Als je kennelijk wilt dat we beter opletten en/of fouten in jouw berekeningen hier vermelden
dan wil ik dienaangaande wel aan jouw verzoek voldoen.
Vanuit het middelpunt van de aarde gezien zitten de satellietposities
van 19,2 Oost en 23,5 Oost 4,3 graden van elkaar verwijderd.
Vanuit Nederland (omgeving Alkmaar) gezien is dat geen 4,3 graden doch 5,16 graden.
Zodoende maak je een fout (afwijking) van 20% (5,16 : 4,3 = 1,20)
Met vriendelijke groeten
sattaz